Japanska IT-jätten Fujitsu ger ett pris till den som bäst kan demonstrera hur effektiv företagets nya beräkningsmaskin är. Den är byggd i vanlig halvledarlogik men i en ny arkitektur inspirerad av en viss typ av kvantdatorer.
I väntan på att kvantdatorer ska börja demonstrera sin teoretiska överlägsenhet, har japanska Fujitsu inspirerats att bygga en maskin kallad Digital Annealer.
Den simulerar den typ beräkningar som sker i den berömda maskinen D-Wave, som bland annat Google, Lockheed Martin och Nasa inhandlat.
Tävlingen äger rum under andra halvan av mars på Topcoder, som är ett forum för kollaborativ konsulting med 1,4 miljoner medlemmar. De kommer att sättas att lösa ett visst problem som inte går att lösa på rimlig tid på en konventionell dator.
Priset går till den som hittar den snabbaste och snyggaste lösningen. Innan dess har de chans att öva upp sina färdigheter under tre testtävlingar som pågår tio dagar vardera under februari och början av mars.
Datumen är inte spikade ännu. De kommer att dyka upp här (länk).
Eftersom Fujitsus maskin Digital Annealer är byggd i konventionell halvledarteknik, är den mycket billigare än D-Waves maskin, som bland annat behöver kylas till 15 millikelvin för att kunna användas.
Digital Annealer ska också vara snabbare på många problem, åtminstone till dess att D-Wave lyckats skala upp sin konstruktion mer.
Maskinerna löser kombinatoriska problem, som exempelvis det berömda handelsresandeproblemet – att hitta den kortaste vägen genom samtliga städer på kartan. Med 20 städer finns 2,4 triljoner möjliga rutter. Med 21 finns 21 gånger fler, och så vidare.
Det tar för lång tid att testa alla rutter en efter en. Istället används en metod som Fujitsu liknar vid att spela Tetris genom att skaka spelplanen istället för att styra ett block i taget på plats.
Metoden kallas annealing, ”glödgning” eller ”härdning”, eftersom den liknar hur atomerna i en metall kan lirkas på plats för att bli starkare eller segare genom uppvärmning följt av avsvalning.
Maskinerna kan närmare bestämt hantera alla optimeringsproblem som kan översättas till så kallade Ising-maskiner. Fujitsu har en översiktlig beskrivning här (länk).
Kombinatoriska utmaningar går faktiskt hand-i-hand med en viss industriell trend: skräddarsydda produkter. Att varje köpare får sin egen version av produkten innebär i slutänden att det någonstans på ett lager promenerar omkring personal som plockar unika kombinationer av komponenter från olika hyllor.
Det liknar handelsresandeproblemet – vilken väg ska personalen vandra mellan hyllorna? Ytterligare ett kombinatoriskt problem är vilken placering av hyllorna som blir mest effektiv.
Fujitsu har självt exakt detta problem. Och löser det med hjälp av sin egen Ising-maskin. Och har det som användningsfall i sin marknadsföring.
Fujitsu säger sig ha dragit upp effektiviteten på lagret med 20 procent genom att förse personalen med pekplattor som använder Ising-optimering för plockuppdragen. Tidigare var företaget beroende av erfaren personal.
Fujitsu hoppas kunna öka effektiviteten ännu mer, med 45 procent.
Digital Annealer öppnades som molntjänst i maj. Tävlingen är enligt Fujitsu också ett sätt att göra reklam för den tjänsten.
Lämpliga problem för Digital Annealer finns enligt Fujitsu inom hälsovård, finans, logistik, tillverkning och fordon.