När en rad celler i elbilens batteripack slutar fungera tas de ur tjänst, fräschas upp och sätts tillbaka i tjänst. Allt automatiskt under full drift. Metoden beskrivs i ett patent från israeliska Storedot.
Självreparerande batterier är ett koncept som funnits i forskarnas visioner för nästa generations batterier. Eller kanske snarare nästnästa.
Men ett israeliskt företag säger sig redan ha utvecklat en fungerande självreparerande lösning. Den finns nu satt på pränt i en patentansökan, ”Recovering defective branches and/or cells of battery packs by deep discharges”.
Systemet övervakar batteriet och identifierar battericeller som inte presterar maximalt eller som överhettas. De kopplas automatisk bort och lagas.
Reparationen sker i bakgrunden och återställer cellen till ursprungligt skick. Batteriet i övrigt tas aldrig ur drift utan fortsätter att användas under hela processen med full prestanda. Allt enligt Storedot.
Systemet ska även innebära höjd säkerhet genom att det förhindrar överhettning och termisk rusning.
Storedot är även i färd med att utveckla en egen batterityp som ska kunna halvera laddtiden. Den heter XCF (extreme fast charging) och ska vara mogen att tas i drift år 2024. Innan den kan sjösättas behövs dock ny laddinfrastruktur.
År 2028 ska företaget massproducera ett batteri kallat XED (extreme energy density) baserat på en solid elektrolyt
Daimler och Samsung finns bland företagets partners.