Matchen hade redan börjat när Northvolt igår visade upp en prototyp till ett natriumjonbatteri. Produktionskapaciteten exploderar nästa år.
Innan årets slut finns en global tillverkningskapacitet på 10,4 GWh natriumjonbattericeller. Ett år senare kommer kapaciteten att vara 73 GWh.
Prognoserna levererades av BMI (Benchmark Mineral Intelligence) i september och grundas på annonserade planer.
Den planerade kapaciteten till år 2027 ligger kring 160 GWh. Det är fortfarande lite i jämförelse med förra årets litiumjoncellsproduktion på 1600 GWh (alltså produktion, vilket betyder att kapaciteten var ännu högre, eftersom den växer snabbt).
Men Peter Carlsson sade igår att möjligheten finns att natriumjonceller redan om tio år är lika viktiga för Northvolt som den litiumjonproduktion som Northvolt bygger idag.
Företaget är långt ifrån först att satsa på natriumjonceller.
Kristina Edström |
– Äntligen! utropade Uppsalabatteriprofessorn Kristina Edström efter nyheten om Northvolts natriumjonkemi igår.
Elektroniktidningen pratar med henne via mejl.
– Vi var en hel grupp som jublade. Äntligen är vi med i matchen.
– Vi är nu med på samma tidsskala som asiaterna, hoppas jag, med att lansera ett natriumjonbatteri. Ofta går de duktiga asiaterna – för de är skickliga – i spetsen, och så dyker vi upp flera år senare.
Europa har bra forskning och småföretagande inom batteriområdet. Men Kina är ledande inom produktion.
Där finns idag minst sju bolag som bygger upp produktion av natriumjonbattericeller.
Det senaste annonserade sin satsning igår. Zoolnasm (grundat som Zhong Na Energyi i januari 2021) kommer att ha en produktionskapacitet på 10 GWh natriumjonceller i augusti nästa år.
Slutmålet är 20 GWh för fabriken, som byggs vid floden Yangtze i Guangde i Anhui. På platsen bygger företaget även kapacitet för tillverkning av 10 GWh batterisystem på samma kemi.
Batterijätten CATL annonserade sin första generation natriumjonceller i juli 2021. Företaget ska ha 5 GWh produktionskapacitet klar innan detta års slut. Batterierna sätts i bilen Chery Icar, som ska finnas för försäljning i år.
BYD (i samarbete med Huaihai) bygger en natriumjoncellfabrik med en planerad kapacitet på 30 GWh. Ingen tidsplan ha presenterats ännu. Budgeten ligger på 15 miljarder kronor (10 miljarder yuan).
Natriumjon är en intressant kemi för stationära batterilager, men både CATL och BYD har fordon bland sina första tillämpningar. Småbilen Seagull som finns idag för 115 000 kronor i en 38 kWh-version med LFP-batterier, kommer att släppas i en natriumjonversion med ett batteri på 30 kWh.
Också Northvolt anger e-mobilitet som tillämpning för natriumjon, vid sidan av batterilager.
I Europa finns utöver Northvolt ytterligare ett företag som bygger natriumjonproduktion – franska Tiamat. Cellen har andra egenskaper än Northvolts cell.
– De kompletterar varandra, säger Kristina Edström.
Tiamat kommer att ha sin produktion i Kina.
– Hoppas att Northvolt kan ha natriumjonbatteriproduktionen i Sverige.