JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Fordonsdemo med Ethernet, sensor och knappar

MAJCHANSEN Karl-König Königsson och hans team arbetar med att flytta in en databas i ett lite mer komplext inbyggda system. Fokus är på fordonsindustrin eftersom de ser en exponentiell ökning av datorkapacitet i fordonsplattformarna, och att det finns ett behov av en vettig data­hantering.

Karl-König Königsson

– Jag har byggt en demo som visar att vi har en fungerande lösning som ryms i en minimal fordonsplattform och är säker, säger Karl-König Königsson, chef för gruppen på Mimer som arbetar med inbyggda system.

För tillfället består demonstratorn bland annat av en givare – en halksensor – och en centraldator med Mimers databas Mimer SQL. Halksen­sorn simuleras av en Teensy, en enkortsdator i stil med Arduino, medan centraldatorn är en Raspberry Pi. De kommunicerar på en riktig CAN-buss för att ge realism till demon.

I demon skickar fordonet händelser till ett edge-moln, en lokal datacentral.

Demonstrator för fordonsindustrin.

– Vi vill visa hur man kan använda databasen, att man kan flytta data från fordonen till noder som ligger geografiskt nära där de befinner sig. Mimer SQL har en datatyp för just position och den kan vi indexera och alltså göra en sådan sökning mycket effektivt.

– När bilarna kör mellan olika städer, Stockholm, Uppsala, Gävle eller liknande, sker överrullningen automatiskt mellan noderna, men vi har även en centraldatabas någonstans.

Halksensorn i demon används för att illustrera en verklig händelse, som att ett fordons antisladdsystem slår till för att det är halt på en vägsträcka.

Elektroniktidningen gillar sina läsare, men vill gärna ha ännu fler och rätt adresser till alla. Därför utmanade vi med Majchansen. Alla som deltog genom att endera teckna en ny eller uppdaterade sin gamla prenumeration, fick chans till ett utvecklingskort från Microchip. Karl-König Königsson fick Wifi-versionen av de två alternativa utvecklingskorten.

Händelsen upptäcks automatiskt eftersom det är ett meddelande på CAN-bussen i fordonet.

– Jag har valt att illustrera scenariot att tio bilar hittar en halkfläck utanför Uppsala. Det är ju jätteintressant att meddela det till andra bilar som är på väg dit.

Karl-König Königsson menar att det finns en tydlig trend inom fordonsindustrin bort från CAN-bussen som central bärare. Istället tittar fordonsindustrin på ett Ethernet-backbone i bilen, medan CAN-bussen blir kvar mellan sensorerna.

Här kommer det nya utvecklingskortet från Microchip in. Det har en temperaturgivare på Ethernet-bussen.

– Det är ju klockrent. Det är precis det jag vill visa, att fordonet blir så vansinnigt mycket mer flexibelt när jag bygger med ett modernt kommunikationsprotokoll. Då ökar jag möjligheten att få fler bitar att interagera till låg kostnad.

Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen.
Prenumerera kostnadsfritt!

– Poängen är att Ethernet som protokoll gör att jag kan flytta data från tempgivare till centraldatorn. Jag har en Raspberry Pi som står och simulerar datorn i bilen, och alla delar kör Arm, så det blir väldigt enkelt att ordna.

Ytterligare en detalj på det nya kortet som Karl-König Königsson prisar är två tryckknappar.

– Det är perfekt, för knapparna gör demonstratorn mer påtaglig. När man trycker på en knapp simuleras en händelse, och så kanske man får ett meddelande på sin mobil. Än vet jag inte vad det blir. Jag får hitta på något, skrattar han.

LÄS ÄVEN: Katalysator för en brokig blandning idéer (länk).

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)