Mips utnämnde sig självt till fjolårets vinnare bland risc-arkitekturerna med 48 miljoner tillverkade processorer och kommer säkerligen att toppa även i år.
Hela 80 procent av försäljningen kommer dock från två tv-spel: Sony Playstation och Nintendo 64.
Särskilt den senare har blivit en verklig hit för Mips, som knoppades av från Silicon Graphics och introducerades på Nasdaq-börsen i juli. Varje Nintendo 64 innehåller två Mipskärnor. Dels är det R4300 från NEC och dels sitter en Mipskärna i grafikprocessorn.
Trots försäljningsframgångarna är omsättningen ganska blygsam. Att sälja licenser skapar inte alls samma volym som att själv tillverka kretsarna. För det brutna räkenskapsåret 1998, som slutade den sista juni, redovisar Mips 56,8 miljoner dollar i omsättning och en blygsam vinst på 376 000 dollar.
Mips har inte heller haft lika lätt som Arm att styra sina licenstagare. Resultatet har blivit att arkitekturen splittrats genom små men oförenliga skillnader.
I IDTs tappning blev Mips-arkitekturen först att passera 10 Dhrystone Mips/dollar. Även om det är vanskligt att jämföra arkitekturer med prestandamått som Dhrystone Mips och priserna alltid rabatteras till större kunder så är RC32364 en mycket prisvärd krets.
Mips framgångar bekräftas också av att företaget råkat ut för den högsta formen av beundran. Uppstartsföretaget Lexra har helt sonika tagit fram en syntetiserbar version av R3000 utan att först fråga Mips.
Mips stämde därför Lexra för varumärkesintrång vilket ledde till att bokstaven R ströks från Lexras produktnamn. Stämningen berörde inte patentintrång vilket kan komma när Lexras första kunder börjar producera kretsar.
Lexras affärsstrategi skiljer sig markant från Mips. En licens för att implementera kärnan i Alteras FPGA-kretsar kostar 49 000 dollar oberoende av hur många exemplar som tillverkas. Lexras asic-version av R3000 går dock på 250 000 dollar.