JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Flygsäkerhet ny nisch för Sectra och CNS

De två Linköpingsföretagen Sectra och CNS Systems tog hem spelet framför näsan på Saab Transponder Tech när svenska Luftfartsverket upphandlade världens första satellitnavigeringssystem för civilflyget.
För Sectra och CNS hägrar nu en jättemarknad. Luftfartsverket räknar med att en massiv utbyggnad startar de närmaste åren. I Sverige skall en nationell utbyggnad starta hösten 2001, enligt Luftfartsverket som räknar med att den svenskutvecklade satellitnavigeringstekniken slår igenom i över 180 länder.
 
- Världsmarknaden är enorm. Värd kanske 70 till 80 miljarder kronor under tio år. Vi har ett marknadsfönster på tre år som vi måste utnyttja. Ingen annan har dessa produkter men vi har allt på plats, säger Stefan Nilsson, vd i CNS Systems.
 
- Vi är jätteglada om vi får en stor del av marknaden. Om fem år räknar vi med att ha en stor verksamhet, säger Jan-Olof Brer, vd för Sectra.
 
Trots att både Sectra och CNS Systems är små företag tror Luftfartsverkets experter att de kan lyckas. De vann med den bästa tekniska lösningen och det bästa priset. Sectra och CNS Systems levererar framför allt den viktiga transponder som innehåller radiosändare och radiomottagare.
 
De samarbetar med det tyska företaget Rasas som skall leverera markstationen. Rasas ägs av tyska Siemens och franska Thomson som är starka när det gäller flygledningssystem.
 
Sectragruppen konkurrerade ut Saab Transponder Tech och två danska företag som också deltog vid upphandlingen.
 
Luftfartsverket upphandlar ett komplett system för satellitnavigering som skall provas inom ramen för ett EU-projekt av luftfartsmyndigheterna i Sverige, Danmark, Tyskland och Frankrike samt av SAS, Lufthansa, Airbus och Airospatiale. Meningen är att prova den nya satellitnavigeringstekniken och att detta skall leda fram till en komplett produktspecifikation. Luftfartsmyndigheterna i Europa och andra delar av världen skall sedan kunna upphandla systemprodukter som följer denna specifikation. Specifikationen skall bli klar nästa år enligt planerna.
 
Enligt Luftfartsverket borde Sectra och CNS ligga mycket bra till för volymorder eftersom de utvecklar det första prototypsystemet och detta skall i princip följa den slutliga specifikationen.
 
I mars togs de avgörande besluten när det gäller att införa den nya satellitnavigeringstekniken. Då beslöt en teknisk grupp inom den internationella luftfartsorganisationen ICAO att rekommendera att det svenska förslaget, datalänken VDL Mode 4, skall bli global standard.
 
Vid detta tillfälle nåddes också en överenskommelse med USA om att USA inte skall försöka blockera VDL Mode 4. I gengäld lovade Europa att inte blockera amerikanska förslag. Det är fortfarande så att USA försöker utveckla tekniska lösningar som skall slå ut VDL Mode 4.


anv_13 anv_13

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)