JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Underleverantörerna på frammarsch

Med organiserade nätverk ska branschen stärkas

Nutek satsar trettio miljoner kronor under de kommande tre åren på ett utvecklingsprogram för mindre leverantörer. Genom att organisera sig i nätverk ska underleverantörerna ta över produktutvecklingen från sina kunder.
- Programmet riktar sig främst mot underleverantörer inom fordons- och elektronikindustrin, säger Sten Axelsson på Nutek.
 
Tanken är att underleverantörer med färre än 200 anställda ska kunna öka sin kompetens och bli mer konkurrenskraftiga.
 
Mer konkret ska företagen få hjälp med att skapa fungerande nätverk med andra företag i Europa för att lättare kunna etablera sig globalt. En annan del berör produktutveckling och hjälp med att utföra kvalitetssäkring med ISO-certifiering.
 
- Vi hoppas kunna sätta igång så fort som möjligt, inom de närmsta veckorna, säger Sten Axelsson.
 
Han anser vidare att det finns alldeles för liten kunskap om underleverantörsbranschen och vilka marknadsmekanismer som påverkar dem.
 
- Den turbulens som råder kring Ericsson visar hur konjunktursberoende underleverantörerna är. Fler än 100 000 anställda i leverantörsbranschen berörs av Ericssons fortsatta planer, säger han.
 
Därför kommer Nutek sätta igång en stor undersökning i höst med fokus främst på elektronik- och telekomområdet. Avsikten är att försöka förstå kraven som ställs på underleverantörer på en föränderlig marknad och vilka långsiktiga förändringar som branschen står inför.
 
Samarbetar i nätverk
 
För att möta storindustrins förväntningar på att underleverantörerna tar allt större ansvar för produktutveckling organiserar sig underleverantörsbranschen alltmer i samarbetsorienterade nätverk, så kallade kluster.
 
Per Rydgren, initiativtagare till det skandinaviska leverantörsklustret Teamnord, tror att mycket finns att vinna på att jobba i kluster.
 
- Gemensamt kan företagen erbjuda högre flexibilitet och produktivitet samt en mycket bredare kompetens än om varje leverantör arbetar var för sig, säger Per Rydgren. Kunden kommer till klustret och berättar om sina önskemål. Företagssammanslutningen utvecklar sedan önskemålet från idé till färdig produkt.
 
- Industrin visar stort intresse för detta, speciellt inom bil- och flygindustrin, säger Per Rydgren.
 
Fredrik von Corswant, doktorand på institutionen för industriell organisation och ekonomi på Chalmers tekniska högskola, tror att företagen ser positivt på att leverantörerna organiserar sig i kluster.
 
- Idag är produkternas livslängd mycket kortare, vilket gör att utvecklingskostnaderna ökar. Om underleverantörerna kan vara med och dela på den bördan ser många företag det som en fördel, säger han.
 
Samtidigt tror han att många företag tvekar inför att lägga ut alltför mycket kompetens utanför det egna företaget.
 
- Beroendet av underleverantörerna ökar om största delen av produktutvecklingen sker hos dem, säger han.
 
Att samarbeta med andra underleverantörer gör att kundbasen kan breddas, vilket minskar beroendet av en enda stor kund.
 
- Hittills har många svenska leverantörer varit alltför beroende av en ensam storkund som exempelvis Ericsson, säger Lars öjefors, vd för Industrifonden.
 
- För att göra sig mindre utsatta och klara sig i framtiden kommer de behöva gå ut mer på den globala marknaden och bredda sin kundkrets.


Lisa Ringström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)