JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Volvos elektronik lyfter Ford

I höstas hette det i svenska medier, även Elektroniktidningen, att biljätten Fords elektronikutveckling skulle ledas från Hisingen i Göteborg. Idag är tongångarna något mer försiktiga, men ambitionerna att Volvo ska ta täten bland tillverkarna hos den amerikanska biljätten finns kvar.
Meningen är att Volvo Personvagnar, med Christer Lundström i spetsen för el- och elektronikutvecklingen, ska ta ett ansvar för utvecklingen av elektronikplattformen för Fords prestigebilar. En grupp där Volvo är storebror bland märken som Jaguar, Landrover, Aston Martin och Lincoln.

- Det är inte samma sak som att ta ansvar i hela Fordkoncernen, säger Christer Lundström.

Att det i höstas lät som att Ford skulle koncentrera sin elektronikutveckling till just Göteborg tror han beror på missförstånd.

- Det är svårt att se hur det hänger ihop, det är ju premiumsegmentet som driver och ställer störst krav på elektronikutvecklingen, säger han.

De dyrare bilarna har större marginaler och kan därför förses med mer funktioner utan att tillverkaren behöver ta samma hänsyn till priset. Men ofta vandrar finesserna vidare till billigare modeller och då måste de kunna produceras till en lägre kostnad. I det skedet är det snarare någon av de fabriker inom Ford som producerar större volymer som också får ansvaret för utveckling och produktionsanpassning.

Att Volvo fått ansvaret för utvecklingen bland Fords dyrare bilar beror inte bara på att man är storebror när det gäller antalet producerade bilar i prestigesegmentet.

- Det har visat sig att vi är starka på elektroniksidan. I första hand på el-arkitekturen, kommunikationen och uppbyggnaden av nätet i bilen, säger Christer Lundström.

Att koncentrera kompetensen på vissa ställen inom Fordkoncernen är ett sätt att effektivisera utvecklingsarbetet men också att få bilarna att bli så lika som möjligt i de delar som inte upplevs direkt av kunden.

- Det skulle vara omöjligt att ha samma instrumentbräda i Volvo och Jaguar, men om man kan placera visarna på samma ställe kan vi använda samma kretskort bakom i båda bilarna.

Kort livscykel

Ett steg längre bak i konstruktionen är möjligheterna till synergier ännu större. Sedan Volvo köptes av Ford har arbetet med att samordna konstruktionen av de olika bilmodellerna drivits inom olika områden. Men enligt Christer Lundström är elektronikkonstruktionen ett av de områden som nått längst.

- Det är kanske enklare på elektronikområdet än på andra områden eftersom det händer mycket. Det går att hitta öppningar lite här och där. På karossen där man har längre utvecklingsserier kan det vara svårare.

Att livscykeln för elektroniken i en bil är kort gör det också extra viktigt att arkitekturen i bilen gör det möjligt att använda samma konstruktioner och komponenter i olika modeller för att sprida på kostnaderna.

Att ge upp egna lösningar för andra konstruktioner är inte enkelt. Christer Lundström säger att han är Volvo-man och att det inte alltid är lätt att rent rationellt förstå att man inte kan vara bäst på allt.
- Ju mer synlig en komponent är ju svårare är det att få synergier mellan olika varumärken, säger Christer Lundström.


- Det är svårt att släppa sin konstruktion som man investerat prestige och pengar i när det är två, tre starka spelare som tycker att de har den bästa lösningen. Att släppa den och säga att, okej vi kör på er lösning i stället. Det är inget man gör direkt, säger Christer Lundström.

Det gäller att förstå när någon annans lösning är tillräckligt bra.

- Då kan jag lägga min energi på något annat.

I samband med att tidningarna skrev om att Volvo skulle ansvara för elektronikutvecklingen i Ford talades det om att företaget behövde rekrytera runt 200 elektronikingenjörer för att täcka behoven. I dag pratar Christer Lundström mer om en kontinuerlig rekrytering av ny personal.

- Det har blivit svårare att rekrytera och det är svårt att konkurrera med vissa flashiga branscher. Men vår image har stärkts efter de snabba svängningarna i IT-branschen där mycket har varit övervärderat.

- Rent teknikmässigt är vi klart jämförbara med andra branscher men verkstadsindustrin har inte ryktet om sig att vara den mest offensiva.


Jonas Ryberg

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)