JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Avgifter på Mpeg4 oroar inte Ericsson

Mpeg4-världen skakas nu av en strid om royalties som, om det vill sig illa, kan skjuta en framtida massmarknad helt i sank. I täten för motståndet går Apple och antagonisterna är Mpeg LA, den största gruppen av patentinnehavare kring kodningstekniken Mpeg4.
- Detta är en gryende industri, vi försöker sparka igång den och det behövs ingen som sätter upp vägspärrar för folk. Dessa royalties skulle vara en rejäl vägspärr, säger Phil Schiller, vd för Apple till BDTIs nyhetsbrev, DSP Insider.

MPEG-4 är avsedd för multimedia och passar olika plattformar som exempelvis persondatorer, mobiltelefoner, digital-tv och Internet. Standardiseringsorganet ISO har valt Apples Quicktime som filformat för Mpeg4. I sin helhet utgör Mpeg4 ett generiskt verktyg för överföring och lagring av video och ljud. Och även om källkoden är öppen så har företag inom Mpeg LA, som Fraunhofer, Microsoft, Sony och Philips, lagt en tät matta av patent för olika verktyg.

Som en protest mot Mpeg LAs royaltykrav har Apple därför bestämt sig för att tillsvidare hålla inne sin multimediaspelare Quicktime 6, det vill säga den version som innehåller fullt stöd för Mpeg4, och Quicktime Broadcaster.

Samma dag som Apple annonserade stoppet av Quicktime, deklarerade Ericsson, Sun och Apple ett samarbete kring Wireless Content Delivery Solution (WCDS), en lösning för operatörer att leverera standardiserad multimedia till mobiltelefoner och handdatorer. Lösningen är tänkt att använda Apples Quicktime för att skapa innehåll och för kodning.
Ericsson kände till problemet med Mpeg LA när pressmeddelandena gick ut den 12 februari, men är inte oroliga för att det kommer få några allvarliga konsekvenser.

- Det finns ingen risk att Mpeg LAs utspel försenar lanseringen, säger Caroline Ohlson på Ericsson.

Det förslag till avtal som Mpeg LA lagt innebär dels att innehållsleverantörer som teve- eller filmbolag tvingas betala royalty till konsortiet för varje sekund av nerladdad, nätverkssänd eller förinspelad Mpeg4-video, motsvarande 0,02 dollar per timme. Dessutom tvingas varje tillverkare av hård- eller mjukvara som kodar eller avkodar Mpeg4 betala 25 cent för varje skeppad produkt med ett tak på en miljon dollar.

- Siffrorna är inte oskäliga i sig, problemet är kostnaden för att använda det - vi är inte vana vid att betala för användning. Problemet är alltså inte priset utan hur skall det gå till rent administrativt, hur skall man ta betalt, säger Caroline Ohlson på Ericsson Corporate Communications.

Hon förklarar att Mpeg4 bara är ett av de format som man kommit överens om att man skall använda sig av, ett annat är H.263, man jobbar på fler. En standard för strömmande media som 3GPP PSS (packet swithced streaming) kan hantera vilket av dessa format som helst rent tekniskt.

- Vårt budskap är helt enkelt att Mpeg 4 är bara ett format, vi står inte och faller med det, utan kan köra andra som är kompatibla med Mpeg4. Apple stödjer också H.263. Vi kommer att köra med det istället, säger Caroline Ohlson.

Erika Ingvald

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)