JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Bildsensorer växer stadigt

Bildsensorerna gick mot strömmen i fjol. Medan många andra komponenttyper hade ett kämpigt år fortsatte bildsensormarknaden att växa. Det framgår av en rapport från analysföretaget Instat.
Totalt såldes det 109 miljoner bildsensorer, en kretstyp som omvandlar fotoner till elektroner, förra året. Det motsvarade intäkter på drygt 1,2 miljarder dollar.

De nyare CMOS-sensorerna tar fortfarande marknadsandelar från de etablerade bildsensorerna av CCD-typ, Charged Coupled Device. Hittills har CMOS-varianterna framför allt haft framgång i nya tillämpningar som pc-kameror. Men i år har de även tagit sig in i CCD-sensorernas starkaste fäste - digitalkamerorna.

En orsak är att det numera finns CMOS-sensorer med 1,3 megapixel av ett antal fabrikat, vilket lockat tillverkare av enklare digitalkameror.

Trenden lär fortsätta det närmaste året då flera CMOS-sensortillverkare väntas börja producera sensorer med 2 megapixel. CMOS-sensorerna spås dessutom ta plats i de flesta kamerautrustade mobiltelefoner, som väntas bli nästa stora marknad för bildsensorer.

Redan år 2004 kommer majoriteten av de bildsensorerna som säljs att vara av CMOS-typ, enligt analytikernas beräkningar. CMOS-sensorernas styrka är att pris såväl som effektförbrukningen är låg. De kan dessutom integreras med övrig CMOS-logik.

Men fram till år 2006 kommer CCD-sensorerna ändå att dra in mer pengar än CMOS-utmanarna, beroende på ett högre styckepris. För vill man ha riktigt bra bildkvalitet är CCD-censorerna det självklara valet. De kommer därför även i framtiden att göra tjänst i avancerade digitalkameror såväl som kameror för tillämpningar inom medicin, industri och forskning.

CCD-sensorerna riskerar att förlora mark även när det gäller linjära bildsensorer, som bland annat används i faxar och avläsare. I flera år har så kallade kontaktbildsensorer (CIS), som är en billigare mer integrerad lösning utmanat CCD-tekniken. Nu väntas även CMOS-sensorerna göra sitt intåg på den linjära marknaden.

Charlotta von Schultz

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)