JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. "Vi kan inte ha vem som helst som kund"

Sandeep Chennakeshu jagar de stora mobiltillverkarna

Han säger nej tack till beställningar på skräddarsydda plattformar. Och han väntar med häftiga funktioner tills det finns en massmarknad.- Vi ska gå från att vara innovativa till att tjäna pengar, säger Sandeep Chennakeshu, vd för Ericsson Mobile Platforms i sin första större intervju.
Född 1958 i Indien, nyinflyttad till Sverige med fru och barn.

- De lär sig svenska men jag har inte tagit mig tid ännu, säger Sandeep Chennakeshu.

Sandeep Chennakeshu är hängiven Ericsson Mobile Platforms. Han kan ställa väckarklockan på fyra för att förbereda ett viktigt möte följande dag. Och han kallar omväxlande företaget för "jag" och "vi".

Han är en tänkande person, tystlåten. Lite tillbakadragen, blygsam - presschefen tvivlar före intervjun på om Sandeep Chennakeshu vill svara på personliga frågor om sina goda egenskaper. Men det gör han.

- Erfarenhet är något som jag känner att jag kan bidra med till företaget. Jag är inte klokare eller smartare än andra, men jag har varit med i svängen ett tag, säger han.

Sandeep Chennakeshu började på Ericsson 1993 och blev årets innovatör på företaget tre år senare. I hans meritförteckning nämns forskning, produktutveckling och licensering av olika mobilradioprotokoll, satellit och Bluetooth. Han har arbetat med både operatörer och mobiltillverkare.

Två av hans medarbetare beskriver honom som respekterad och omtyckt.

- Jag har bara fått uppmuntran under hela min karriär på Ericsson, från alla. Jag vet inte varför folk gillar mig, men jag hoppas de fortsätter, skrattar Sandeep Chennakeshu.
I april 2003 reste sig Sandeep Chennakeshu från förhandlingsbordet och gick runt och satte sig på andra sidan.

Som teknikchef för mobiltelefontillverkaren Sony Ericsson hade han beställt konstruktioner från Ericsson Mobile Platforms (EMP). Nu blev han chef för EMP och förvandlades till leverantör.

Skillnaden i inflytande över framtidens mobiltelefoner blev dock inte så stor.

- Jag var redan då mycket involverad i de beslut som fattades på EMP, säger Sandeep Chennakeshu.

Medlem i Ericssonfamiljen

Sony Ericsson och EMP samarbetar tätt. Sony Ericsson är halvägt av Ericsson och är EMP:s viktigaste kund. EMP är helägt av Ericsson.

- Men vi är alla medlemmar i samma "patentfamilj", säger Sandeep Chennakeshu.

Det finns ytterligare en viktig familjemedlem, moderbolaget Ericsson som konstruerat runt 40 procent av jordens GSM- och WCDMA-basstationer.

Närheten till basstationerna är den kanske viktigaste konkurrensfördelen för EMP, som tidigt kan testa sina konstruktioner i riktiga nät. Företaget kan också vara tidigt ute med att stödja nya protokoll.

Men är det inte en fjärde part, mobiloperatören, som har den egentliga makten över hur mobiltelefonerna utformas?

- De styr visserligen över vilka funktioner som ska introduceras i deras nät. Men det här är ett ekosystem där vi alla hjälper varandra, säger Sandeep Chennakeshu.

- Operatören och tillverkaren pratar med mig om krav. Jag bygger plattformen och ger den till tillverkaren som gör en komplett mobiltelefon och tar den till operatören som testar den och köper den. Så ser livscykeln ut.

- Alla har sina roller, du kan inte bryta ut någon av oss, säger Sandeep Chennakeshu.

Inga Macmobiler

Sandeep Chennakeshu började sin karriär som vd på EMP genom att sparka 100 anställda och 130 konsulter.

- Vi ska gå från att vara innovativa till att tjäna pengar, säger Sandeep Chennakeshu.

Man kan inte skära bort en tredjedel av utgifterna utan att minska på verksamheten. Lösningen var att bli mer kräsen med kunderna.

När EMP bildades pratade företaget om nyckelfärdiga lösningar som skulle göra det möjligt för företag som Apple och McDonalds att bygga egna mobiltelefoner. Idag säljer EMP enbart till kunder som redan är i branschen.

- Anta att jag lägger 40 eller 50 personer på att utveckla en viss telefon. Om den inte säljer får jag inget tillbaka på investeringen, säger Sandeep Chennakeshu.

- De tio största tillverkarna och ODM:erna äger 85 till 90 procent av marknaden. Det är dem vi går efter nu, säger Sandeep Chennakeshu.

EMP:s produktportfölj återspeglar detta.

Konkurrenter som Intel, Texas Instruments och ST Microelectronics slår på stora trumman för tungt integrerade systemkretsar med snabba korskopplade bussar och acceleratorer för avancerad spelgrafik och videokomprimering.

EMP satsar sin energi där pengarna finns och bygger för massmarknader i konkurrens med framför allt Qualcomm. Mobilplattformen har en Arm-processor, en DSP och enklare grafikacceleration som Ericsson konstruerat på egen hand.

Några av EMP:s kunder kopplar samman EMP:s plattform med en applikations- eller grafikprocessor för att få en mer avancerad mobiltelefon.

Tvåtusen manår

Senare i år kommer EMP:s plattformar att tillverkas i 90 nm. Men först nästa år, i samband med att plattformarna får en ny arkitektur, bedömer EMP massmarknaden som mogen för avancerat grafikstöd.

- Vi funderar fortfarande över om vi ska göra egna grafikkretsar eller köpa in från tredje part, säger Sandeep Chennakeshu.

Nokia har en mobiltelefon med inbyggd trådlöst lokalnät, Wifi. Ericsson kommer inte att lägga till hårdvara för Wifi, möjligen programvara som implementerar protokollstacken.

- Det är inte bestämt ännu. Jag väntar för att se hur stor den marknaden kommer att bli, säger Sandeep Chennakeshu.

Att EMP:s plattformar är massmarknadstelefoner är inte detsamma som att de är enkla. Det ligger tvåtusen manår bakom den teknik som används i 3G-mobilplattformen U100. Den innehåller sju egenutvecklade asicar. Trots den hundrafalt högre komplexiteten i UMTS-näten jämfört med GSM-näten, har U100 ungefär samma standbytid som en GSM-telefon.

EMP:s plattform utökas framför allt med fler programvarufunktioner. Dels mot näten, dels mot användaren.

Under det närmaste året kommer mobilplattformarna att kunna hjälpa 3G-nät att balansera lasten genom att byta cell på kommando. Olika trafiktyper kommer också att kunna be-ställas - strömmande media, filnedladdningar och interaktiv trafik får olika regler för prioriteter och tempo i näten.

Användaren kommer att få stöd för fler mediaformat och för säkerhet och kopieringsspärrar. Samtidigt skaffar sig EMP fler programvarupartners för exempelvis MMS, webbläsare och videotelefoni.

"Push-to-talk" är en av de nya funktioner som måste stödjas både mot användare och nät.

Bytte ut ledningen

En av Sandeep Chennakeshus åtgärder som vd har varit att byta ut nyckelpersoner i ledningen. Företaget har fått ny säljchef, ny personalchef, ny forskningschef, ny chef för operatörskontakter och ny chef för marknadsföring och kommunikation. Personerna är gamla kollegor och människor som Sandeep Chennakeshu tycker är skickliga.

Samtidigt berömmer han den gamla ledningen. Bland annat för dess idé att i stor utsträckning använda gemensamma återanvändbara byggstenar för EMP:s plattformar i sina olika generationer och i sina olika varianter för GPRS, Edge och 3G.

Sandeep Chennakeshu bygger vidare på idén - i nästa generation ska också basband och energistyrning kunna återanvändas.

GPRS-plattformen G100 kom till under den gamla ledningen. Den är EMP:s bäst säljande produkt och gömmer sig bland annat under skalet på Sony Ericssons T610 - "världens bästa mobiltelefon" enligt branschorganisationen GSM Association som delade ut priset under den senaste mobilmässan i Cannes.

- Jag vill inte spekulera och jämföra Nokia med Ericsson. Varje företag har sin styrka. Men jag jag tycker Sony Ericsson har gjort stora framsteg. Titta på de senaste två åren vilka modeller som får bäst recensioner, säger Sandeep Chennakeshu.

Jan Tångring

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)