JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Uppsving för komponentförsäljning över nätet

Att köpa komponenter och andra produkter över nätet blir allt populärare. De tre katalogdistributörerna Elfa, Farnell In One och RS Components satsar därför stort på att göra sina handelskanaler mer lättillgängliga för stora som små inköpare.

Farnell satsar på Sverige


I januari år 2003 lade katalogdistributören Farnell sitt svenska säljkontor i malpåse. Istället centraliserade man sin nordiska verksamhet till Danmark. Sedan dess har företaget ökat samarbete med systerföretagen, amerikanska Newark och brittiska Buck Hickman, under devisen "In One".

Nu ser Farnell återigen Sverige som en tillväxtmarknad och företaget planerar att ånyo expandera här. Katarina Bjerregaard är nytillträdd Key Account Manager i Sverige för Farnell In One, med bas i Stockholm. Utöver henne har den svenska delen av företaget numera en person i Göteborg, en annan person som kommer att resa runt som tekniskt säljstöd för södra Sverige samt ett säljteam på fyra personer i Danmark.

En av Katarina Bjerregaards uppgifter framöver är att bygga upp en svensk försäljningsavdelning.
För drygt ett år sedan slog Farnell igen sitt svenska kontor. Istället bildade företaget en ny nordisk organisation med säte i Danmark. Men nu gör företaget helt om. Sverige är återigen högaktuellt.

- Idag har vi en omsättning i Sverige på 50 miljoner kronor. Mitt mål är att dubbla den omsättningen inom två år, säger Katarina Bjerregaard på Farnell In One i Sverige.

Ett recept för att nå dit är att införa en vässad webbtjänst. Redan idag erbjuder företaget 400 000 produkter över nätet. Huvudparten skeppas från lager i Leeds eller Lige och når beställaren dagen därpå, förutsatt att han eller hon inte befinner sig alltför avsides på den svenska landsbygden.

Nackdelen i dagsläget är att den svenska webbtjänsten inte är tillräckligt snabb. Därför utvecklar företaget just nu nya sökmotorer som ska vara klara för lansering före sommaren. Därmed ska hemsidan bli snabbare, det gäller både sökningar och uppkopplingen av länkar. Den ska också rensas från engelska uttryck och klara att söka på svenska begrepp.

- När vår nya Internetlösning är igång fullt ut tror jag att vår omsättning över nätet kommer att överstiga 30 procent, i fjol låg den siffran på 20 procent.

- Däremot har vi inte satt upp något mål för hur stor del av försäljningen som ska gå över nätet om två år, men runt hälften kan vara rimligt att tro, säger Katarina Bjerregaard.

Svenskt sökord är viktigt


Även RS Components har förbättrat sin webbtjänst rejält på sistone. Under några månader har företaget smyglanserat en ny handelskanal som först nu fungerar tillfredsställande.

Den nya hemsidan ligger på samma plattform som moderbolaget i England och tanken är att alla RS-kontor i hela världen ska ligga på den framöver. Härifrån går det att nå 130 000 produkter - lagerhållna i England - med leverans dagen därpå.

- Tidigare har det visserligen gått att handla från vår webbsida, men det har enbart gått att hitta en produkt för att sedan lägga order. Nu finns det betydligt fler sätt att söka en produkt på. Det finns lagersaldo on-line, datablad, orderhistorik med mera, säger Lennart Blomqvist på RS Components.

Idag presenteras allt på svenska, men det går inte att söka på svenska.

- Vi har en diskussion om att göra hemsidan sökbar på svenska. Det är viktigt, men ännu finns inget beslutat om när det ska se. Förmodligen blir det först nästa år.

Trots detta har svenska RS märkt ett rejält uppsving för Internetförsäljningen sedan den nya hemsidan kommit igång. Tidigare stod Internetförsäljningen för tio-tolv procent av företagets totala omsättning på runt 12 miljoner. På bara några månader har andelen ökat till nära 20 procent.

- Vårt mål är att omsättningen ska ligga kring 25 procent när vi kommit igång ordentligt med den nya säljkanalen, mot slutet av året, säger Lennart Blomqvist.

Elfa breddar sig

En fjärdedel av omsättningen över nätet är annars något som Elfa redan nått upp till. Men då är de två nykomlingarna finska SHP och norska AFU, som Elfa köpte under förra året, inräknade. Bortser man från dessa två företag är Elfas totala näthandel uppe i 35 procent. I Sverige är siffran än högre, hela 37 procent.

- SHP och AFU har tillsammans en omsättning på 200 miljoner kronor, men ingen e-handel idag. Det är mitt uppdrag att ordna detta, säger Lennarth Engman, chef för elektronisk handel på Elfa.

Sortimentet från de två företagen kommer till en början inte att avspegla sig på den svenska hemsidan, utan det ska i första hand göras tillgängligt via den finska och norska hemsidan. Samtidigt pågår det diskussioner med de berörda leverantörerna om att inlemma produkterna i Elfas huvudsortiment.

- Jag ser det inte för otroligt att vi kommer att se delar av produktsortimentet tillgängligt även för svensk del framöver.

- Vår ambition är att få tillstånd bra överenskommelser med leverantörerna under detta år och om allt går bra så kommer vi att kunna erbjuda uppåt 70 000 produkter över nätet i framtiden.

Idag erbjuder Elfa 50 000 produkter från huvudlagret i Järfälla utanför Stockholm. På sikt är tanken alltså att sortimentet ska öka samt att företagets totala omsättning över nätet ska närma sig 50 procent.

- Det är inte bestämt när det målet ska vara uppnått, men om jag ser till hur trenden hittills varit borde vi kunna nå dit om tre-fyra år, säger Lennarth Engman.

En tendens man kan skönja, som påverkar näthandeln positivt, är att allt fler företag visar intresse av att knyta hela eller valda delar av en distributörs Internetkatalog till sitt eget intranät. Det kan göras genom att en kundspecifik referenslänk läggs upp. Därmed kan köparen söka och beställa över nätet. Och när allt är klart återkopplas inköpet automatiskt till den egna inköpslösningen.

- Vi har fem sådana företagslösningar idag och vi samtalar just nu med ytterligare tio-femton företag om att införa liknande lösningar, säger Lennarth Engman.

Även Farnell In One har märkt att allt fler företag visat intresse för att ha katalogen tillgänglig på sitt intranät.

- De jag pratat med är väldigt intresserade av nätkatalogen. En del har redan utbyggda system och för dem är det lätt att addera ytterligare leverantörsavtal.

- Idag har vi avtal med ett tiotal större kunder om att lägga in vår katalog på deras intranetsystem, säger Katarina Bjerregaard.

Anna Wennberg

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)