JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Komponentmarknaden fortsatte neråt under 2003
Lite större volym, men fortfarande en nedgång. Så såg utvecklingen ut på komponentmarknaden under 2003, enligt Europartners Consultants som studerat tillverkarnas och distributörernas säljsiffror under de senaste 14 åren.
Nedgången för de svenska komponentdistributörerna var 12-13 procent under 2003, att jämföra med 20 procent under 2002.

Att marknaden gått ner trots att volymen faktiskt ökat litet grand förklaras av låga priser och av att dollarn blivit billigare.

- Å andra sidan är det många som pratar om en uppgång under slutet av 2003, men det syns inte i mina siffror, säger konsulten Lars Skantz som samlat in siffrorna för de 30 största distributörerna på den svenska marknaden.

Den som klarade sig bäst under 2003 var Future Electronics. Företaget ökade sin försäljning med åtta procent.

Future ingår i gruppen "broadliners", det vill säga distributörer med brett utbud men utan "katalog". I denna kategori har alla övriga distributörer gått tillbaka. Den stora förloraren är Eurodis som tappat 32 procent av sin omsättning.

- Snittet för katalogdistributörerna är minus 12-13 procent, men det är egentligen inte sant. Det är Bejoken som drar ner resultatet, övriga ligger på i stort sett samma siffror som året innan.

Bland de nischade distributörerna ökade EBV och Martinsson båda sin omsättning med 5 till 6 procent.

En tydlig trend är att distributörernas andel av totalmarknaden ökar. Den är av samma storlek som tillverkarnas egen direktförsäljning.

- Sverige börjar lika Danmark i det avseendet. Danmark har inte haft stora företag som Ericsson och Nokia, säger Lars Skantz.

Men under de senaste åren har Ericsson haft en utveckling där elektronikproduktionen flyttats till kontraktstillverkare som sedan flyttat den till låglöneländer.

Lars Skantz, som har mångårig erfarenhet av den svenska elektronikbranschen, hoppas att det ska komma nya marknader och rädda elektroniksverige, efter det att luften gick ur telekommarknaden.

Han pekar på medicin, bilelektronik och industrielektronik som starka svenska områden. Och inbyggda system, där tidigare enkla produkter - som fettsprutor och rullskidor - förses med nya egenskaper via inbyggda processorer.

Jan Tångring
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)