JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Vattenfall redo att lansera hemnät
Under första kvartalet nästa år lanserar Vattenfall en ny nationell hemnätstjänst med inbrottslarm, fuktvakt och en rad andra tjänster riktade till hushåll, småföretag och offentliga sektorn.


Vattenfall tar nu ledningen på den svenska hemnätsmarknaden genom en allians med Telia, i direkt konkurrens med Ericssons Ebox-system som provas av flera energibolag runt om i landet.

- Målet är att få 150 000 nya kunder per år från och med nästa år. Det innebär att vi om fyra år har 600 000 abonnenter i Sverige om allt går som förväntat. Vi planerar etablera verksamhet även i andra nordiska länder, säger Björn Häggquist, vd för Vattenfalls helägda dotterbolag Sensel som bygger upp infrastrukturen för den nya hemnättjänsten.

- Vår bedömning är att 20 till 30 procent av hushållen är intresserade av vår tjänst. Vi tror det finns utrymme för tre större aktörer på den svenska marknaden, säger han.

Företaget kommer att sälja olika tjänstepaket och vanliga villahushåll får betala mellan 2 000 och 4 000 kronor i entréavgift samt en månadsavgift om 200 till 300 kronor, enligt Häggquist. Med 300 000 kunder ger detta en omsättning på cirka en miljard kronor.

I Vattenfalls sortiment finns idag nio olika tjänster; inbrottslarm, kylvakt för kyl och frys, fuktvakt mot översvämningar, elmätartjänst som mäter elförbrukningen, värmestyrning för direktverkande el, trygghetstjänst för äldre, spisvakt, elfelsvakt och enhetsmätning för större fastigheter. Dessutom ingår en försäkring kopplad till dessa tjänster.



Hemservern blir navet


Varje abonnent utrustas med en intelligent hemserver som hanterar kommunikationen. I bostaden ansluts system för larm, fuktmätning, elmätare och så vidare till hemservern. Denna hemserver kommunicerar sedan via Telias vanliga telefonnät med Sensels centrala transaktionsserver. Sensels centrala system kopplar upp sig mot den lokala hemservern och hämtar information, normalt på natten.

Abonnenten kan sedan nå Sensels centrala system med telefon, mobiltelefon och pc, till exempel för att fjärrstyra elelementen eller kolla om spisen är påslagen.

Utvecklat i sex år
Vattenfall startade utvecklingen av det nya systemet 1993 och genomförde storskaliga prov på Gotland för några år sedan.

Företaget har redan investerat cirka 300 miljoner kronor i den

nya systemlösningen. De centrala transaktionsservrarna har utvecklats i USA av företaget BEA Systems på uppdrag av Sensel. Vattenfall Utvecklings AB har utvecklat tjänsterna och hemservern. Vattenfall äger produkträttigheterna för tjänsterna.

Den uppenbara fördelen med Vattenfalls hemnätserbjudande är att företaget redan inom några månader erbjuder sin tjänst i hela landet. Dotterbolaget Sensel har ett avtal med Telia som innebär att Sensel köper nätkapacitet till grossistpris, betydligt billigare än Telias ordinarie telefontaxa. Telia lanserar nu en ny IP- baserad tjänst, kallad Telia Home Access, skräddarsydd för Sensel.

Göte Andersson

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)