Fördelen med Safe-by-Wire är att industrin för första gången etablerar en öppen standard, vilket innebär att personbilstillverkarna kan köpa komponenter från konkurrerande leverantörer. Andra fördelar är att det blir lättare att lägga till flera krockkuddar och sensorer, anger Autoliv.
De fyra företagen konkurrerar dock med en annan industrigrupp bestående av Siemens, Bosch och Temic som utvecklat en liknande nätlösning.
ännu inte valt sida
- Saab Automobile välkomnar den nya standarden Safe-by-Wire. Vi räknar med att dessa nya nät slår igenom de närmaste två till fem åren i nya personbilar. Men vi har ännu inte utvärderat vilket alternativ som är bäst, säger Christer Nilsson, presstalesman för Saab Automobiles, till Elektroniktidningen.
Dagens nya personbilar är normalt utrustade med fyra krockkuddar och bältesförsträckare samt minst tre sensorer. Dessa är sammankoppade i ett litet nätverk som har en central styrenhet. Vid en kollision skickar sensorn en signal till styrenheten som i sin tur omedelbart utlöser krockkudden. Hela denna process går snabbare än fem millisekunder. Datahastigheten ligger på cirka 200 Mbit/s.
Kablaget i dessa nät är stjärnformat, varje sensor eller krockkudde är direktansluten med egen ledning till styrenheten och det finns ingen intelligens i sensorerna. Styrenheten läser direkt av informationen från sensorerna.
Det nya säkerhetsnätet baseras på andra principer. Enheterna i nätet är seriekopplade och kommunikationen är tidsmultiplexerad. Varje sensor, krockkudde och styrenhet är utrustad med minst en kommunikationskrets. Denna lösning skall i bästa fall reducera behovet av kablage och det innebär också att intelligensen är spridd i nätet. Autoliv anger att med ett sådant nät är det lätta att tillföra ytterligare sensorer och krockkuddar.
Göte Andersson