Varje år tillverkas cirka 50 miljoner personbilar i hela världen. När USA, med världens största enskilda personbilsmarknad, gör tekniken obligatorisk så väntar Siemens, Nokia och andra företag en raketstart på marknaden.
Siemens VDO siktar på att bli störste leverantör på den nya jättemarknaden och det tyska företaget räknar med att minst 25 miljoner bilar utrustas med radiobaserade däcktrycksmätare år 2005 mot cirka en halv miljon bilar i år.
Tyska Siemens VDO, finländska Nokia Tyres och flera andra företag har tagit fram produkter för den nya jättemarknaden som beräknas bli värd uppskattningsvis 20-30 miljarder kronor 2005.
Varje personbil har fyra däck och varje däck måste utrustas med en givare som mäter lufttryck och möjligen även temperatur. Denna givare samlar in mätdata, bearbetar dessa och skickar dem regelbundet via en radiolänk till en central serverenhet som bearbetar informationen och presenterar informationen för personbilens förare.
Både Siemens och Nokia använder det olicensierade frekvensbandet 433 MHz för sina första produkter. De lanserade sina nya produkter i höstas och har valt att införa gränsvärden för lufttrycket. När lufttrycket passerar gränsvärdet så utlöses en signal.
Siktar på biltillverkarna
USAs beslut öppnar i ett slag en massmarknad och svenska experter beräknar att med en massproduktion för minst tio miljoner bilar per år så sjunker extrakostnaden till under tusen kronor för slutkunden.
Siemens VDO har även ingått en allians med amerikanska Goodyear, världens största bildäckstillverkare, för att sälja systemet.
Den självklara marknaden är naturligtvis de stora personbilstillverkarna. Det är idag oklart hur stor del av de befintliga personbilarna som utrustas med tekniken.
Siemens redovisar redan planer för en andra generation av produkten där avsikten är att bygga in givaren i själva däcket. Förhoppningen är naturligtvis att därmed ytterligare sänka kostnaden. Nokian Tyres räknar med att Bluetoothtekniken skall bli så billig att den kan nyttjas för kommunikation från givare till centralenhet.
- Volvo utvecklar nu ett eget system för däcktrycksmätning som finns tillgängligt inom ett år i första hand för dyrare bilmodeller, säger Bo Larsen, Volvo Personvagnar till Elektroniktidningen.
Renault och BMW säljer idag radiobaserade däcktrycksmätare som tilläggsutrustning. Hos Renault kostar systemet 2 000 kronor per bil och hos BMW 4 600 kronor.
Göte Andersson