Grundbulten i Amicstandarden är en gateway, en samtrafikfunktion, som innebär att fordonstillverkarnas egna nät baserade på proprietär teknik, kan integreras med standardiserade produkter som Most eller IEEE 1394. Samtrafiken hanteras via en gatewayfunktion i Vehicle Services Interface (VSI). Det är genom att utöka antalet funktioner i VSI som samtrafiken kan utsträckas till fler områden. Amic måste därför utveckla ett stort antal meddelanden som kan skickas mellan de olika näten, säkert access införs så att obehöriga inte får tillträde till funktioner. Med hjälp av ett Bluetoothbaserat headset skall föraren kunna styra bilradion, stereo, fläkt och andra funktioner. Det kan även gälla uppkoppling och nedhämtning av bilkartor till navigationssystemet. Röststyrning och standardiserade meddelanden införs vilket öppnar vägen för att införa dessa tjänster så att varje förare kan nyttja dem. Samma headset kan naturligtvis även nyttjas för vanlig mobiltelefoni. Både Most och IEEE 1394 baseras på fiberoptiska plastkablar och klarar 100 Mbit/s. I Amic finns också intresse för att utveckla en version av 1394 baserad på kopparkabel. En viktig del i Amic är den Javabaserade tjänsteservern. Amic har valt att samarbeta med industrigruppen Open Service Gateway (OSG) och införa OSG även i Amic. |
I praktiken innebär detta att enorma marknader, värda många miljarder kronor per år, öppnas för dessa nätprodukter eftersom cirka 50 miljoner personbilar tillverkas varje år. Det som nu skett är att Amicgruppen, där GM, Ford, med flera igår, valt vilken teknik de skall införa i huvuddelen av de nya personbilarna.
År 2001 presenterades den första versionen av Amic och den anger visionen för framtiden. Med version två gör Amic viktiga teknikval så att bilindustrin kan börja införa tekniken i stor skala, enligt Pom Malhotra.
Även tyska bilindustrin väntar nu att Amicföretagen inför version två och att utvecklingen därmed skjuter fart, säger en tysk källa till Elektroniktidningen.
Det svenska företaget Gatespace i Göteborg är en av världens ledande leverantörer av tjänsteplattformar baserade på OSG och Staffan Truve, ordförande i Gatespace, menar att Amics besked innebär att ett viktigt slag nu är vunnit. Den svenska telematikindustrin förordar i huvudsak den lösning som Amic nu valt.
- Jag räknar med att de första personbilarna med produkter baserade på Amics standard med OSG, Bluetooth och Most kommer under 2003 eller 2004, säger Staffan Truve.
Han är helt övertygad om att de dominerande leverantörerna nu kommer att sätta fart och att de ledande personbilstillverkarna nu verkligen bestämt sig.
Bakom Amic står idag personbilstillverkare med över 70 procent av världsmarknaden (GM, Ford, Toyota, Honda, Nissan, Peugeot-Citroen, Renault och Fiat) vilket ger Amic en enastående tyngd. Amic har under året dessutom nått en överenskommelse med den tyska bilindustrin (BMW, Daimlerchrysler och Volkswagen) som innebär att både Amic och den tyska bilindustrin skall använda fibernätet Most. Most blir därmed med all sannolikhet det dominerande fiberoptiska nätet i världens personbilar. Most konkurrerar med Firewire (IEEE 1394) om bredbandskommunikationen i bilarna.
När det gäller Bluetooth och programvaruplattformen OSG finns det starkt stöd för dessa lösningar i bilindustrin. Amic har valt dem och även de tyska biltillverkarna har tydligt visat att de satsar på båda alternativen.
Göte Andersson