JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. HP satsar på billiga plastminnen
Svensk expert: "Ingen konkurrent till Thin Films"

IT-jätten HP har utvecklat ett nytt enkelt plastminne för billig lagring i mobiltelefoner, digitalkameror och portabla musikspelare. Det nya minnet bygger på Pedot, en metallisk form av en masstillverkad ledande polymer.Forskarna på HP är mycket optimistiska.
Professor Olle Inganäs vid Linköpings Universitet, internationellt känd expert på området, är mycket tveksam till HP:s plastminne efter att ha läst artikeln i Nature.

- Om detta publicerats på 70-talet vore det riktigt bra. Jag är inte övertygad av de data som redovi-sas. Det är tekniskt oattraktivt att, som de, använda värmeutveckling. Den kommer att ställa till det när tekniken ska skalas ned och göras tredimensionell, säger Olle Inganäs. Jämfört med Thin Films teknik säger han:

- Det är en gigantisk skillnad. Det skiljer många tiopotenser i storlek. I artikeln redovisas en megabit minne som man kan skriva på en gång, aldrig mer. Om de ser det svenska projektet som sina konkurrenter har de en svår värld.

Men han tror det är realistiskt med pilotanläggning om 2 år:

- Om mekanismen är den de tror, låter två år inte alls orimligt.
- Näst skrivare är detta plastminne ett av de viktigaste forskningområdena för Hewlett-Packard, säger Warren Jackson och Craig Perlov, vid Hewlett Packard Laboratories i Palo Alto till Elektroniktidningen.

Arbetet inom HP startade 1999 men företaget vill inte redovisa vilken omfattning det har, anger Dave Berman, presstalesman i HP till Elektroniktidningen.

I november fick forskargruppen på Hewlett-Packard Laboratories och Universitet i Princeton en artikel publicerad om det nya plastminnet i den ansedda forskningstidskriften Nature. Fyra av de fem forskarna bakom artikeln är anställda på HP, den femte är professor vid Princeton.

Publiceringen ökar minnets trovärdighet i forskarvärlden och en rad tidningar har beskrivit hur det nya minnet skall ersätta cd:n, bland annat New York Times. Men forskarna medger för Elektroniktidningen att de överdrivit.

- Det har publicerats ett antal artiklar som överskattar de kortsiktiga möjligheterna med vårt nya plastminne, säger Warren Jackson, HP Laboratories i Palo Alto, till Elektroniktidningen.

Plastminnet är baserat på Pedot, en ledande elektrokrom polymer, som läggs på en amorf kiseldiod som placeras på ett substrat av rostfritt stål.

Det forskarna beskriver i tidningen Nature är, enligt Jackson och Perlov, att denna metod fungerar och vilka möjligheter den ger att producera billiga plastminnen. Men därifrån till kommersiella framgångsrika produkter på världsmarknaden återstår nu tre mycket viktiga steg innan vi verkligen ser vad det nya plastminnet kan klara.

Trestegsraket till marknaden

Inom två år skall en pilotanläggning byggas för att demonstrera tillverkning av det nya plastminnet. Nästa steg blir att gå över till massproduktion. Det sista steget innebär storskalig försäljning på världsmarknaden.

Vart och ett av dessa steg kan misslyckas medger forskarna, men de räknar med framgång.

Det är bara möjligt att skriva i plastminnet en gång, däremot kan informationen läsas många gånger. Begreppet kallas WORM (Write Once, Read Many times).

HP:s vision är att plastminnet skall kunna massproduceras i princip på samma sätt som en tidning trycks i ett tryckeri. Med sådan produktionsteknik hoppas man få mycket låga kostnader för plastminnet, minst 90 procent lägre än nu kända konkurrerande tekniker som till exempel flashminnen.

De största konkurrenterna är just flashminnen och andra utvecklingsprojekt för plastminnen. De två forskarna pekar på UCLA i Kalifornien som driver ett sådant projekt och svenska Thin Film AB i Linköping som samarbetar med halvledarjätten Intel. Elektroniktidningen har sökt kommentar om HP-projektet från Thin Film och dess ägare utan framgång.

Ingar Lindholm, Göte Andersson
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)