JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. USA tar telematiktäten

Vill ha Håkan Lans-inspirerat navigeringssystem

Den amerikanska bilindustrin tar nu sikte på att etablera avancerade telematiknät i samarbete med landets transportmyndigheter. Den mest avancerade nya nätverkslösningen kallas V2V (vehicle-to-vehicle) och den är inspirerad av det flygnavigeringssystem som utvecklats av den svenska uppfinnaren Håkan Lans.
I Håkan Lans flygnavigeringssystem utrustas varje farkost med en transponder för satellitkommunikation. Denna transponder hämtar kontinuerligt GPS-information och kan därmed med mycket hög noggrannhet beräkna farkostens position.

Transpondern innehåller dessutom en kommunikationsenhet som skickar information om positionen till andra farkoster och till trafikledningssystem. Lans uppfinning handlar om hur informationen mellan de inblandade farkosterna synkroniseras i realtid via en mycket speciell radioförbindelse, baserad på ett system kallat Self organising Time Division Multiple Access (STDMA). Det är denna samlade modell som bilindustrin nu faktiskt börjat diskutera.

Exakt hur den kan tillämpas för fordon återstår naturligtvis att se.

Framtidens fordon ska nyttja både mobiltelefoninät och Wlan och en gemensam uppsättning skräddarsydda telematiktjänster.

Målet är att utöka Wlan-standarden IEEE 802.11a så att den även klarar mobil kommunikation i 200 km/h samt även integrera med 3G-nät och GSM/ GPRS.

Den internationella standardiseringsorganisationen ISO utarbetar en rad telematikstandarder för ändamålet. Den amerikanska bilindustrin är drivande.
Biljätten Ford startar i år ett prototypnätverk med en rad avancerade telematiktjänster i samarbete med Minnesotas transportmyndighet.

- Genom att kombinera kommunikation fordon till fordon (V2V), med mobilnät, intelligent utrustning i fordonen och intelligent väginfrastruktur så hoppas vi definiera en ny paradigm i resandeinformation och transportsystem, säger Ron Miller, projektledare hos Ford.

DaimlerChrysler och General Motors har andra liknande projekt. De tre bilföretagen samt landets transportmyndigheter driver ett gemensamt projekt kallat Intelligent Vehicle Initiative (IVI) där det yttersta syftet är att etablera en gemensam arkitektur för avancerade telematiknät i USA, anger experter i branschorganisationen ITS America till Elektroniktidningen.

2 000 miljarder under sex år

Det handlar om enorma pengar, uppemot 2 000 miljarder kronor.

- Förhandlingar pågår i kongressen om en ny sexårsbudget för det federala transportdepartementet. Det finns förslag mellan 245 miljarder dollar och 318 miljarder dollar. Det är till stor del pengar från denna nya budget som ska finansiera utarbetandet av systemlösningar för den nya telematikarkitekturen, säger en talesman för ITS America till Elektroniktidningen.

Bilindustrin och transportmyndigheterna vill nu visa upp för det politiska etablissemanget vad den nya tekniken kan ge under den dragkamp som pågår.

ITS America väntar nu på att kongressen beslutar om den nya sexårsbudgeten. Sedan kommer ett antal pilotprojekt med avancerade telematiknät.

I november 2005 planerar flera av företagen en gemensam teknikdemonstration i Kalifornien, mellan San Francisco och San José. Nya standarder är på väg att utvecklas och omkring 2007 kan den nya tekniken införas i stor skala.

Det är en sådan utveckling som ITS America nu väntar. Organisationen är finansierad av bilindustrin och amerikanska staten och syftet är att stimulera införandet av de nya telematiktjänsterna.

Det prov som Ford nu genomför i Minnesota innebär ett nytt grepp. I detta prov ska fordon ägda av delstaten fungera som sensorer för att inhämta väginformation som sedan görs tillgänglig för andra bilister.

"USA ligger före Europa"

- Jag känner inte till något lika avancerat system i drift just nu. Det är ganska stor sannolikhet att USA ligger före Europa, säger Björn Löfving på Volvo Personvagnar, ansvarig för strategifrågor inom aktiv säkerhet, till Elektroniktidningen.

- Men jag tror att alla fordonstillverkare forskar inom området. Bilindustrin provar olika alternativ. Man vet inte vilken standard som ska användas, säger Löfving.

- I slutänden ser alla en lösning som liknar Håkan Lans flygnavigationssystem även för fordon, säger Björn Löfving.

Göte Andersson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)