JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Nyheter

Nyheter

Ytterligare 120 busshållplatser i New York ska nu slussa realtidsinformation om trafiksituationen via Miips, en IoT-plattform från Fältcom i Umeå.

Finska Vasa vill väldigt gärna ha en stor batterifabrik. Att svenska Northvolt valde bort staden i fjol eller att Tesla inte kan besluta var företaget ska bygga sin europeiska batterifabrik stoppar inte staden som idag lagt ut en plan för batterifabriksetablering på sin hemsida.

Världens största FPGA-företag får ny vd och styrelseordförande. Efter tio år avgår Moshe Gavrielov och ersätts av Victor Peng som idag är COO.

Listan över de 25 största kontraktstillverkarna i Europa toppas av tre globala jättar – Foxconn, Flex och Jabil. Sexa är finska Scanfil och på 16:e plats finns Kitron. Inga svenska företag finns med på listan från Reed Electronics Research som avser 2016.

Sent i höstas blev det klart att Sivers IMA och Ampleon ska utveckla produkter för 5G tillsammans. Nu investerar det nederländska bolaget närmare 34 miljoner kronor via ett konvertibellån som kan ge ett ägande på 4,8 procent i det svenska bolaget.

En sexårig patenttvist med kinesiska mobillverkaren TCL slutar i ett bakslag för Ericsson. En domstol sätter licensavgifter på mellan en tiondel och en tredjedel av vad Ericsson hoppats på. 

God jul!

Vi ses igen den 8 januari – nu tar redaktionen jullov.

God jul och gott nytt år allihop!

Mötet i Lissabon pågår fortfarande men i en tweet meddelar branschorganisationen 3GPP att den fösta versionen av standarden för 5G är klubbad. Mer information utlovas i morgon.

De två telekomjättarna Nokia och Huawei har slutit ett mångårigt avtal som ger Huawei tillgång till Nokiapatent. Inga detaljer avslöjas dock.

Svenska Flexenclosure – känt för att ha utvecklat en strömförsörjningslösning till basstationer som främst tar energin från vind och sol – har rönt stor framgång med sina prefabricerade datacenter. Nu öppnar företaget en fabrik i Lidköping för att möta efterfrågan. Sedan tidigare tillverkar företaget i Vara.

EU:s exaflops-projekt Mont Blanc har fått förnyad finansiering. Målet är en superdator på ARM-processorer som år 2020 klarar drömgränsen på en exaflops –10 upphöjt till 18 räkneoperationer per sekund.

30 procent högre produktivitet, tio procent högre prestanda, 15 procent effektivare och bandbredden ökad från 3200 till 3600 Mbit/s per stift – det är skillnaden mellan ett DDR4-minne på 8 Gb som använder andra generationen av Samsungs 10 nm-klass DRAM jämfört med första generationen.

Det Vinnovastödda innovationsprogrammet Smartare Elektroniksystem har utvärderats under hösten och får som väntat klartecken för en andra treårsperiod. Tanken från Vinnova är att lyckade program ska löpa över 12 år.

Bränslecellsbolaget Myfc får Skandia och Nordnet fonder som nya storägare genom en riktad nyemission som tillför bolaget 50 miljoner kronor. 

Förare är inte bra på den typ av kontinuerlig övervakning som krävs för dagens självkörningsfunktioner på SAE-nivå 1 och 2. En nederländsk forskare varnar för att det kanske kan vara en bra idé att avvakta med självkörning till dess att bilarna klarar sig helt på egen hand. 

Vill du hjälpa företag som deltagit i innovationsprogrammet Smartare Elektroniksystem att komma vidare i djungeln av internationella utlysningar. I så fall kan du vara aktuell för tjänsten som biträdande programchef hos just Smartare Elektroniksystem.

13 institut som ingår i forskningsklustren Fraunhofer Gesellschaft och Leibniz Gemeinschaft får 3,5 miljarder kronor av den tyska staten för att uppgradera sina halvledarlabb. Dessutom skapas en inkörsport i Berlin till en virtuell forskningsfabrik bestående av de 13 instituten. Även svenska företag är välkomna att nyttja resurserna.

– Även med tyska mått mätt är det en stor satsning som ska ge återverkningar i decennier framöver, säger Olof Bengtsson som arbetar på Ferdinand Brauninstitutet i Berlin (FBH).

Göteborgsbaserade Insplorion – med rötter i och tillverkning på Chalmers – har säkrat totalt 60 miljoner kronor för kommersialisering av sin batterisensor. Ett finansieringsavtal tecknades igår med fonden European Select Growth Opportunities Fund som i en första vända ska ge tio miljoner kronor.

En bil som känner av förarens och passagerarnas instruktioner och känslolägen men som också lär sig av sin erfarenheter. Möt LIV 2.0, bilsäkerhetsföretaget Autolivs forskningsplattform.

I en spinoff från det som kallas projekt Loon installerar Alphabet 2000 optiska FSOC-länkar på hustak och stolpar i i Indien. De ska fungera som stamnätslänkar åt en Internetoperatör.

Har du en innovativ idé kring drönare? Alltså något nytt med hög grad av originalitet och som ska vara till nytta för både människor och samhälle. I så fall är Vinnovas nya utlysning värd att studera.

Under fem år har ett japanskt exoskelett testats med goda resultat vid rehabilitering av strokepatienter. Robotdalen söker nu en samarbetspartner som kan sälja robotdräkten på den svenska marknaden.

I våras blev det klart att Energimyndigheten satsar 133 miljoner kronor fördelade över fem år i det nya programmet Vindel, som är myndighetens hittills största satsning på vindkraftsforskning. Nu har 17 projekt beviljats sammanlagt 54 miljoner kronor.

En IEC-standard för att övervaka och underhålla lite större solcellsinstallationer, har antagits som svensk standard under namnet SS-EN 61724-1.

Thor Trucks erbjuder en batteridriven långtradardragare. Som priserna anges idag är den betydligt dyrare än Tesla Semi. 

Nu ska robotduschen Poseidon testas på äldreboende i Västerås, Eskilstuna, Fagersta, Karlstad och Uppsala. Västeråsföretaget Robotics Care har utvecklat duschen i tätt samarbete med bland annat Robotdalen.

I januari drar bussbolaget Nobina igång ett försök med två självkörande minibussar i Kista. Projektet ska pågå ett halvår och blir gratis för allmänheten.

Femton dollar är vad patentpoolen Avanci vill ha i licensavgift per bil som använder IoT över 4G-nät. Nu återstår att se om bilbranschen är intresserad av att betala.

Testspecialisten Etronix blir nordisk distributör för Ridgetop Group, som utvecklar teknik för prognostisering, övervakning och självtest av elektroniska system.

I helgen invigde Alibaba två varuautomater för bilar i Shanghai respektive Nanjing. De är större än de som lagrar dubbeldajm, men hela köpeprocessen är automatisk, inklusive låneprövningen. 

I måndags landade Ericsson ett 5G-kontakt med amerikanska Verizon. Idag var det dags för tyska Deutsche Telekom.

I början av nästa år blir ytterligare två hallar klara på det gigantiska mässområdet i München. Electronicamässan passar på att utöka till 17 hallar och gör samtidigt om temat i de olika hallarna för att kunna växa ytterligare i framtiden.

Farnell tillverkar 45 000 exemplar av utvecklingskortet BBC Microbit (micro:bit)  till samtliga elever i årskurs 6 i Kroatien.

Svenska kraftnät genomför ett pilotprojekt som ska undersöka i vilken utsträckning som serverhallars UPS-system kan hjälp till att hålla balansen i elsystemet. Det är Fortums idé.

De två företagen drar tillbaka alla stämningar och avslutar alla tvistemål för att istället samarbeta om flashminnen inklusive en ny fabrik i Japan.

Styrkrets­tillverkaren ST Micro­electronics köper Jönköpings­företaget Atollic och dess programmerings­miljö Truestudio för sju miljoner dollar.

Den amerikanska komponentdistributören Digi-Key ska bygga ut lagret i Thief River Falls i Minnesota för 300 miljoner dollar. Investeringen fyrdubblar ytan vilket bland annat ska göra det möjligt att fortsätta växa i Europa, skriver EETimes.

Distributören Instrumentcenter i Nyköping köper kalibreringsspecialisten Multical i Linköping.

Den 14 september drog bilsäkerhetsföretaget Autoliv igång en utredning som skulle undersöka om det var vettigt att dela upp bolaget i en del för aktiv säkerhet och en för passiv säkerhet. Nu är utredningen klar och styrelsen har beslutat att förbereda en uppdelning av bolaget till tredje kvartalet nästa år.

100 fullt autonoma Volvobilar skulle ha rullat på allmän väg kring Göteborg innan årets slut, med vanliga människor som passiva passagerare. Så blir det inte. Det blir två bilar. Och förarna måste ha full beredskap att ta över styrningen.

 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)