JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Logistik och trådlöst ska få Rutronik att växa

Komponentdistributören Rutronik vill förstärka sin tredjeplats bland Europas distributörer och närma sig jättarna Arrow och Avnet. Satsningar på logistik och nya marknader som trådlös teknik och FPGA-kretsar är tre sätt att nå det målet. Svenskutvecklade produkter som Sony Ericssons GSM-moduler och Free2Moves Bluetoothmoduler ska också hjälpa till.
- År 2010 ska vi vara minst 30 procent större än Europafyran och ha minst 10 procent av distributionsmarknaden inom halvledare, säger Rutroniks vd Thomas Rudel, son till Helmut Rudel som grundade bolaget 1973.

-Vi räknar med att de nya kontoren i Norden når lönsamhet på 18 månader. Det var den tid det tog när vi etablerade oss i Italien, säger han.

Det är tuffa mål. Förra året omsatte Rutronik 404 miljoner euro, bara 14 miljoner mer än europafyran Future. Det är långt efter Avnet och Arrow som båda ligger kring 2,3 miljarder euro, de är alltså drygt fem gånger större.

Men Rutronik tar marknadsandelar. De sista fyra åren har företaget ökat sin omsättning med totalt 46 procent samtidigt som omsättningen för de tio största distributörerna i Europa backat med 27 procent. Av de övriga nio är det bara Farnell som över huvud taget ökat sin omsättning under samma period.

-    Vi har aldrig haft ett förlustår, konstaterar Thomas Rudel nöjt.

Till skillnad från exempelvis Arrow och Avnet har Rutronik satsat hårdare på passiva komponenter. De utgör 28 procent av omsättningen, mot 3 procent hos Avnet och 11 procent hos Arrow. En annan skillnad är att bil- och industrielektronik stått för en större del av försäljningen, uppemot 70 procent, medan kommunikation bara utgjort 20 procent.

Över huvud taget har produktstrategin varit lite konservativ, något man nu vill ändra på, i synnerhet inom området halvledare. Rutronik representerar visserligen redan 11 av de 20 största halvledartillverkarna, men vill komplettera i några nischer.

- Inom trådlöst har vi inte haft mycket tidigare. Men wireless-kompetensen i Stockholm som ingick då vi anställde före detta Eurodispersonal har gjort att vi tror på stark tillväxt där, säger Rudel.

- På FPGA-sidan har vi inget idag, men vi förhandlar med två av de tre ledande tillverkarna.

Inom trådlöst är det i första hand moduler som gäller. Två svenskutvecklade produktlinjer finns med i utbudet - Sony Ericssons GSM-moduler och Free2Moves Bluetoothmoduler. Därtill kommer GPS-moduler från ST, Tyco och Fastrax samt RFID-moduler från Texas Instruments samt en rad moduler från Samsung.

- Bland våra kunder är det få som har sådana volymer att det lönar sig att använda enskilda komponenter. Däremot är det många som har behov av färdiga moduler, säger Thomas Rudel

En av Rutroniks styrkor är kunnandet inom logistik, något som man gärna delar med sig av till kunderna utan att ta betalt.

- Vi tjänar själva på att våra kunders logistik blir bättre. Då kan de ge oss bättre prognoser vilket gör att vi själva kan optimera våra inköp och lager, konstaterar logistikchefen Thomas Rolle.

En viktig komponent är ett egenutvecklat logistikprogram. Men Thomas Rolle understryker att programvaran bara är ett verktyg för att tillämpa kompetensen.

-    I grunden är det enkelt - det gäller att öka kommunikationen och lära sig så mycket som möjligt om varandras processer. Då kan man identifiera kostnader och risker som kan reduceras, och då bygger man samtidigt upp den tillit som är nödvändig, säger han.

Av Rutroniks stora kunder hjälper man ungefär 40 procent med logistiken.

- För många kunder har detta betytt besparingar kring 10-20 procent, säger Thomas Rudel.

Engagemanget varierar beroende på kundens behov. Ibland är det sådant som Kanban eller liknande som löser problemen, ibland är det komponentsatser (kitting). I vissa fall är återbruk av förpackningar ett sätt att spara pengar, ibland är det informationsöverföring med EDI-standarden.  För kunder som inte vill investera i stora EDI-system har Rutronik därtill utvecklat ett slags ”EDI Light” där vanlig epost och Exceldokument används som informationsbärare.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)