Nu ska Volvo Cars bygga en simulator för hård- och mjukvara i
bilens elektroniksystem. Projektet, som kallas Mozart, är ett av fem
nya projekt i Trollhättepaketets program för Fordons-IT och telematik.
För 16 miljoner kronor ska Volvo Cars tillsammans med olika
teknikkonsulter bygga en simulator för hård och mjukvara i
bilelektronik. Mozart, som projektet kallas, får hälften av stödet från
offentliga medel.
- Det här stödet varar i tre år
men det är en framtidssatsning för oss, av ett naturligt hjälpmedel i
vår utvecklingsprocess, säger Urban Kristiansson, forskningsledare på
Volvo Cars till Elektroniktidningen.
Redan idag består bilens elsystem av upp till 60 datorer och hundratals sensorer och ställdon som samverkar över olika nätverk.
Men
fordonselektroniken blir allt mer komplex och då behövs verktyg för att
tidigt kunna testa hur nya idéer kommer att fungera, innan de är helt
färdiga. Biltillverkarna vill helt enkelt kunna simulera förlopp som
regleras elsystemet, och verifiera olika koncept och lösningar.
Ett
exempel som anges är att kunna simulera verkan av en sensor som
identifierar objekt och via nätverket i bilen hjälper till att reglera
bilens fart, en bilradar helt enkelt. Det finns dock inga kända
kopplingar till den bilradar som utvecklades av Celsius Tech och
Autoliv på 90-talet.
- Det är inget jag känner till, säger Urban Kristiansson.
Slutmålet
för Mozart-projektet är att utveckla en simulator ihop med drivline-
och chassi-system som är i nivå med världens bästa. Det ska man göra
ihop med teknikkonsulter.
Totalt
har Vinnova denna gång fördelat 20 miljoner kronor inom ramen för det
så kallade Trollhättepaketet. Näringslivet skjuter till lika mycket.
Förstudien till
Mozartprojektet, det så kallade Wien-projektet, hade slutdatum sista
november och fick också sina anslag nu. fanns delprojektet Salieri som
gick ut på att bygga en delvis en publik simulator ihop med Lindholmen
Science Park och AB Volvo.
Enligt Vilgot Claesson, handläggare på Vinnova, har denna publika del dock placerats i vänteläge, sedan AB Volvo dragit sig ur.
- Vinnova har deklarerat att vi hoppas att man återupptar det arbetet, säger han.
Inom
Oalde, ett av de två projekten från Volvo Technology som beviljats stöd
i denna omgång, ska man i alla fall fokusera på en öppen demoplattform.
Och det för att kunna testa och utveckla tjänster inom logistiken och
säkerheten för lastbilstransporter. Det görs i samarbete med Ericsson
Microwave och Lindholmen Science Park.
- Det kan
till exempel handla om RFID-lösningar för att identifiera last, och
elektroniken, telematiken kring det. Och det ska vara en öppen
plattform där också andra kan testa nya tjänster, säger Vilgot Claesson
på Vinnova.
FordonsIT- och telematikprogrammet, V-ICT
har en budget på 125 miljoner offentliga kronor och lika mycket i
motprestation från näringslivet. Hittills har man gjort av med 33
offentliga miljoner och industrin har gått in med 46 (Saab har ett
projekt de själva finansierar till 75 procent). I nästa vecka tas
beslut för ytterligare tre ansökningar.