– Flytten av utvecklingsresurser som vi nu inleder är den tredje vågen i vår lågkostnadsstrategi, säger Lars Westerberg, Autolivs vd och koncernchef.
Han nämner dock inte vilka utvecklingsjobb de nya kommer att ersätta.
Redan för sex år sedan började Autoliv flytta delar av sin tillverkning till lågkostnadsländer. Som ett resultat av detta har koncernen idag 45 procent av sina medarbetare i lågkostnadsländer, jämfört med mindre än 10 procent då flyttningarna inleddes.
- Under vår expansion i lågkostnadsländer har vi imponerats av personalen i dessa länder, deras yrkesskicklighet, utbildningsnivå och arbetsvillighet. Det är därför vi nu satsar på att även flytta utvecklingsjobb till lågkostnadsländer, säger Lars Westerberg i ett pressmeddelande.
Han hävdar att tillvägagångssättet är nödvändigt för att sänka kostnaderna och för att klara kundernas krav i den konkurrensmässigt tuffa bilindustrin. I början på sommaren öppnade Autoliv dessutom en elektronikfabrik och ett teknikcenter i Shanghai för att serva den asiatiska marknaden.
Autoliv har 80 hel- eller delägda fabriker med nära 39 000 anställda i drygt 30 bilproducerande länder samt tekniska centra i tio länder. Företaget omsatte drygt 46 miljarder kronor förra året.