JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. ”Entreprenörskap en kronisk sjukdom”
Att det är kul att vara entreprenör intygade Raoul Stubbe när han frågades ut av Adam Edström i torsdagens Heta stol. Raoul Stubbe startade optoföretaget Proximion under it-hysterins glada dagar men arbetar sedan en tid som affärscoach på Sting, Stockholm Innovation and Growth, i Kista.
– Entreprenören måste vara lite av en renässansmänniska, ett universalgeni. Han måste ha energi som Carolina Klüft, ha 48 timmar på dygnet, kunna prata med kunder, tekniker och jurister. Men det funkar inte så. Vi är bara människor, säger Raoul Stubbe.

Företagsinkubatorn Sting drivs utan vinstmål av Innovationsbron i Stockholm och tanken är att Sting ska öka anatalet nystartade teknikföretag.

– Vi gör det genom att ställa rätt frågor till dem för att korta ner tiden mellan idé och företag.

Svaret på frågan om Sting lyckats kommer om tio år, enligt Raoul Stubbe. Då först kan man se hur många företag som startats och hur många som överlevt.

För att kunna hjälpa andra är det viktigt att själv ha erfarenhet av entreprenörskap. Det är också en viktig ingrediens att ha med när man tillsätter styrelsen.

Själv startade Raoul Stubbe Proximion Fiber Optics 1997.

– Det var otroligt spännande. Vi gick från att vara tre till 40 personer på 12 månader. Jag reste runt i USA tre av fyra veckor under uppstartsperioden.

Så här i efterhand är han dock lite självkritisk.

– Det går inte att växa så snabbt, det handlar om en mognadsprocess, men när man får riskkapital är det enkelt att tro det. Vi förväxlade kunderna med riskkapitalisterna som blev vår andra marknad.

Totalt hann Proximion förbruka runt 175 miljoner kronor innan det blev konkurs i februari 2003. Tekniken överlevde dock och Raoul Stubbe startade om Proximion.

– Vi har utvecklat vår plattform till något världsunikt och hittat ett antal nischer där den gör kundnytta.

Ett resultat av den enorma investeringen i den första omgången är att namnet Proximion fortfarande är känt över hela världen.

Sting tar sig an entreprenören, både från högskolan och industrin.

– Många kommer från industrin med ett problem de behöver hjälp med att lösa.

Och när problemet redan finns på agendan i den potentiella kundens styrelse är det betydligt enklare att försöka sälja den nyutvecklade produkten.

När ska man då söka externt riskkapital? Ska man tro Raoul Stubbe är det bäst att vänta så länge som möjligt.

– Man ska göra det först när man trängt in till den första kunden och det är dags att expandera.

Sen finns det alltid undantag. Det gäller till exempel om det behövs stora investeringar i en fabrik för att komma igång.

Ett kritiskt skede är mellan den ursprungliga såddfinansieringen och när det behövs några tiotals miljoner för expansion. I mellanläget, när företaget fortfarande inte har några kunder och behöver någon miljon finns få alternativ. För att förbättra chanserna har Sting ett nätverk med affärsänglar men man har också bildat en egen fond som kan gå in med upp till 1,5 miljoner kronor.

På frågan om han kan tänka sig att göra om resan en gång till skrattar han och säger:

– Entreprenörskap är en kronisk sjukdom. Riskkapitalisterna säger att de vill ha giriga entreprenörer men jag anser att det är viktigare att ha kul.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)