JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Smarta utvecklare kör lastbil på låtsas

EMBEDDED CONFERENCE SCANDINAVIA
I inbyggnadsmässans monter snurrar en elmotor. Styrsystemet är skrivet i högnivåspråket Simulink. I nästa fas kan utvecklaren simulera hela fordonet.
Det är svenska Fengco som demonstrerar tyska Dspaces verktyg på IM-föreningens inbyggnadskonferens .

Bland Dspaces kunder finns idag både Volvo, Saab och Scania. Så frågan är vilka fler man kan hoppas kunna vinna på en svensk inbyggnadskonferens?

- Alla som jobbar med reglerteknik borde vara intresserade, säger Henry Feng, en av den svenska leverantören Fengcos grundare.

Han nämner militär, robotik och medicin som några områden med potential för nya kunder.

Det är billigare att simulera än att provköra skarpt. Men framför allt kan testandet påbörjas betydligt tidigare i utvecklingen. Det här har alla inte alla regleringenjörer ännu insett.

Storsäljaren för Dspace är inte den produkt som snurrar i montern, som hjälper dig utveckla regplerprogrammet. Istället är det företagets testsimulator, som tillåter dig att exempelvis köra ditt virtuella fordon på det och det underlaget med den och den lasten, och tala om för dig om specifikationen håller.

Du kan till och med få hålla i ratten och sladda en animerad lastbil, som i ett datorspel.

Återförsäljaren och konsulten Fengco är 6 personer och har funnits sedan 1995. I styrelsen sitter bland annat Martin Törngren, KTH-professor i inbyggda styrsystem.

Affärerna går bra, enligt Henry Feng.

- I år har det kommit många stora order på simulatorn. Inte bara för en styrenhet, utan för system med 20-30 stycken.

Dagens fordon har dussintals styrnoder och trenden är att försöka simulera flera av dem samtidigt i system.

- Funktioner beror av varandra, man måste få veta om interaktionen mellan dem fungerar på rätt sätt, förklarar Henry Feng.

De kommande hybridbilarnas dubbla motorsystem är förstås en stor utmaning. De ställer också nya krav på Dspace hårdvara som tidigare kunnat nöja sig med bensinbilarnas spänningar på 12 volt, men nu måste kunna leverera 400 volt.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)