Vd Carl-Henric Svanberg konstaterar att kostnaderna växer långsammare än faktureringen, att de starka marginalerna bibehållits och att företaget räknar med att ta marknadsandelar under 2007.
Ändå är det just marginalerna och kassaflödet som oroar analytikerna. Förvisso är en bruttomarginal på 42 procent ett mycket starkt besked, men den låg på nästan 46 procent året innan. Ericsson förklarar minskningen med att tjänstesektorn växer, och där är marginalerna mindre än på produktsidan.
Kassaflödet sjönk till 12 miljarder kronor, från nästan 20 miljarder år 2005. Då är varken 17-miljardersförvärvet av Marconi eller försäljningen av försvarssidan för 3 miljarder inräknade.
Av faktureringen på 178 miljarder kom 123 miljarder från mobilnät, 12 från fasta nät, 32 från tjänster och 11 från "övrigt", det vill säga i stor utsträckning Ericsson Mobile Platforms och Enterprise. Av vinsten på 35,8 miljarder kom 5,9 miljarder från Sony Ericsson, som gjort ett rekordår, se tidigare artikel (länk) .
Noterbart är att Ericsson är leverantör till 44 HSPA-nät världen över, vilket ger en marknadsandel strax under 50 procent. En av de största HSPA-leveranserna gick till Australien (se artikel) vilket var en bidragande orsak till att området "Asien och Oceanien" växte med hela 42 procent och därmed var det område som gick bäst i fjol för Ericsson. I Västeuropa, Östeuropa, Mellanöstern och Afrika var ökningen mellan 23 och 24 procent.
Bekymren är större i Latinamerika och Nordamerika, där försäljningen minskade med 14 respektive 22 procent. I båda fallen konstaterar Ericsson att jämförelsen måste ske i ljuset av att 2005 var ett extremt starkt år. I Nordamerika tror bolaget att utvecklingen av trippel-play-tjänster, bredband via fiber och spektrumauktioner kommer att stimulera marknaden under innevarande år.
Totalt under 2007 räknar Ericsson med GSM- och WCDMA-system kommer att växa i ungefär samma måttliga takt som 2006, det vill säga ensiffriga procenttal. För tjänstesidan spås högre tillväxt.