- Nästa generations människa-maskin-kommunikation kommer inte att vara begränsad till medvetna uttryck. Det omedvetna kommer också att spela stor roll, säger Emotivs vd till tidningen.
Tidningens reporter fick nyligen testa utrustningen och berättar att han till sin förvåning kunde få sin "avatar" (spelfigur) att flytta objekt på en dataskärm genom att tänka sig en visualisering av dem, och till och med kasta dem i ett Harry Potter-baserat dataspel. Avataren kunde också le och höja på ögonbrynen när reportern gjorde likadant, om än med en tids fördröjning.
Företaget siktar dock inte på att ersätta dagens styrspakar och dataspelskonsoler, utan snarare utöka möjligheterna hos dessa. På sin hemsida visar företaget en bild på sin hjälmliknande prototyp, men poängterar att denna inte kommer att säljas till allmänheten. Man bekräftar för tidningen att planer finns för dataspel, men vill varken bekräfta tidsplan eller pris.
Tanken att utnyttja hjärnsignaler för att styra datorer har även provats av andra, som Neurosky och Cyberlearning Technology, se tidigare artikel (länk) . Här i Sverige har Interaktiva Institutet utvecklat spelet Mindball där två tävlande spänner fast varsitt pannband på huvudet och den som är lugnast kan förmå en boll att nå motståndarsidan (se länk) . Emotivs planer går dock flera steg längre.