Det framgår av den nyligen publicerade rapporten RFID Forecasts, Players and Opportunities 2007-2017, från analyshuset IDtechEx.
I år tror analytikerna bakom rapporten att 1,7 miljarder RFID-taggar kommer att säljas, för ett värde av nära 2 miljarder dollar. Räknar man in även läsare, system och konsulttjänster väntas RFID-marknaden i år uppgå till runt 5 miljarder dollar.
Enligt rapporten utgjorde de taggar som såldes i fjol en marknad värd nära 1,5 miljarder dollar. Smarta kort stod för en tredjedel av antalet och halva värdet. Näst största marknad är militära tillämpningar - militären betalade 200 miljoner dollar för 10 miljoner taggar. En stor tillämpning var också pass - hit gick 25 miljoner taggar värda 100 miljoner kronor.
När det gäller logistik, alltså närkningar av pallar och lådor, användes visserligen 200 miljoner taggar i fjol. Men analytiker hade trott på fler, i synnerhet som de är så billiga att de 200 miljoner taggarna bara kostade 34 miljoner dollar. För detta år tror analytikerna på IDtechEx att antalet mer än fördubblas, till 420 miljoner, och samma sak året därpå, då till över en miljard.
För medicinområdet är analytikerna mer negativa, trots att en del medicinförpackningar som Viagra från Pfizer och Diprivan från Astra Zeneca märks med RFID redan idag. Men industrin har inte enat sig om någon standard, och den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA väntas inte komma med sitt lagförslag för RFID inom medicin förrän tidigast 2008.
Till skillnad från medicinområdet har myndigheten IATA gjort klart vad som gäller för RFID inom flyget. Det är en av förklaringarna till att bagagehanteringen där pekas ut som ett av fjolårets stora tillväxtområden, med 25 miljoner sålda taggar. Lika viktigt är dock att man löst de tekniska problem man haft med läsarna på den valda frekvensen. Marknaden är långt ifrån mättad - varje år hanteras två miljarder väskor av flygbolagen.
Inom detaljhandeln är det ett antal butikskedjor som hittills gått i bräschen för användningen, främst Wal-Mart och Marks & Spencer som har målet att tagga alla sina varor under året. Andra kedjor, som Tesco och Best Buy, taggar främst stöldbegärliga varor som dataspel och DVD-filmer.