När Vinnova bryter ner branschen i delområden återfinner verket dock bara 24 företag (med mer än 20 anställda) som har elektronik som kärnkompetens. Stoneridge, Note, Mecel, Sem och Siemens anges som de största. Totalt har nischen enligt rapporten inte mer än drygt 1500 anställda, och står sålunda för bara en dryg procent av bilindustrin. Rapporten konstaterar att detta är anmärkningsvärt lite.
Som rapporten räknar måste dock ett bolag ha elektronik som huvudverksamhet för att räknas till denna nisch. Uppenbart elektronikintensiva företag som Autoliv, Haldex och Bosch räknas i denna rapport till kategorierna Inredning respektive Framdrivning och Kompletta fordon. Inte heller konsultföretagens elektronik- och IT-utveckling ingår, utan dessa hamnar under kategorin Teknikkonsulter.
Rapporten konstaterar dock att elektronik och telematik står för 20 procent av värdet på en personbil, och att denna andel förväntas öka. Inte minst framväxten av hybridfordon gör att området är av strategisk vikt. Dock dras slutsatsen att detta arbete idag till största delen sker internt hos de fyra stora bilföretagen - Volvo Cars, Volvo Lastvagnar, Saab och Scania. Samt hos ett antal bolag som inte har elektronik som huvudverksamhet, däribland Haldex, Mecel, GM Powertrain och Autoliv.
Rapporten, som är framtagen av konsultföretaget Addendi på uppdrag av Vinnova, ett antal andra myndigheter samt bilföretagens samarbetsorganisationer, kan laddas ned här (länk).