Trots massiva satsningar på forskning och utveckling kommer inte mikrobränsleceller att bli standard på många år än. I alla fall inte enligt chefen för Toshiba America Electronics Component. Nu lanserar Toshiba en övergångspryl, en fristående bränslecell för flera prylar.
– Jag tror inte att vi kommer att se mycket hända förrän i slutet av detta årtionde, säger Stephen Marlow, chef för for Toshibas amerikanska chipföretag, Toshiba America Electronics Components, till EETimes.com på frågan om när mikrobränsleceller når massmarknaden.
Mikrobränsleceller är tänkta att ersätta batteriet i bärbara persondatorer, mobiltelefoner och annan bärbar elektronik. Det är en elektrokemisk pryl som omvandlar den kemiska energin hos bränsle som väte eller metanol till elektrisk energi. Men tekniken tar längre tid på sig än förväntat med att slå igenom. Bland hindren finns problem med miljöfrågor, med infrastrukturer och med standarder.
De små bränslecellerna förväntas ha nått en marknad på 12 miljoner dollar under 2006 och spås ha en marknad på 112 miljoner dollar år 2011, enligt en rapport från företaget Innovative Research and Products i amerikanska Connecticut.
År 2005 hade Toshiba två prototyper för metanol, med DMFC-teknik (direct methanol fuel cell) och de är inte ensamma. Men nu arbetar Toshiba med vad de tror kan vara en övergångsprodukt, en "power brick." En fristående enhet som bygger på DMFC-teknik och kan ge ström åt flera prylar samtidigt, enligt Stephen Marlow.