Satsningen drivs från Asien och startade för cirka 18 månader sedan. Hittills har Agilent hunnit med att lanserat 16 instrument och fler är på väg. Alla divisioner inom företaget bidrar med produkter och idag omfattar utbudet allt från signalkällor, spektrumanalysatorer, effektmeter, multimeter, kraftaggregat och oscilloskop till modulära datainsamlingssystem.
– Lågprismarknaden är värd cirka en miljard dollar per år och växer med 6 till 8 procent per år.
Enligt Huei Sin har Agilent cirka 10 procent av lågprismarkanden men ambitionen är att trefaldiga försäljningen ”inom några år”. Vilka företag man konkurrerar med beror på produktområdet det handlar dels om lokala tillverkare i Asien, dels välrenommerade spelare som Fluke och National Instruments.
Vad som menas med lågprisinstrument är lite av ett flytande mål.
– För digitala instrument är det produkter som kostar under 2 000 dollar medan alla rf-instrument som kostar under 10 000 dollar är lågprisinstrument. Men gränsdragningarna kan komma att förändras över tiden.
Lågprisinstrumenten säljs via distributörer för att hålla nere kostnaderna men också för att nå ut till en bredare kundbas. I Sverige är det Elfa, och i viss mån Farnell, som sköter försäljningen.
Målgruppen är alla som är priskänsliga men som vill ha ett kvalitetsinstrument. Det kan vara tillverkare av konsumentprodukter med elektronikinnehåll men också företag som sysslar med service- och reparationer liksom utbildningsväsendet. Produkterna är tänkta att fungera för allt från konstruktion till utvärdering och produktion.
– Dessutom finns det en generell trend mot billigare instrument för att driva ner testkostnaden som alla tillverkare påverkas av, säger Huei Sin.
Att satsningen skulle kannibalisera på Agilents övriga sortiment vill Huei Sin inte hålla med om.
– I lågprisinstrumenten har vi skalat bort prestanda och funktioner som inte är nödvändiga när man sysslar med till exempel felsökning och reparation så i de flesta fall kannibaliserar de inte på existerande produkter.