Det är IM-föreningen som lagt upp riktlinjerna och målet för framtidens mässor, eller "event" som hon föredrar att kalla det. Efter en upphandling i höstas valde föreningen Stockholmsmässan som partner, och idag presenterades det kompletta upplägget.
Layouten av mässan blir helt annorlunda än idag. Besökarna möts av ett entrétorg fullt av tillämpningar och produkter - det bästa och intressantaste från svensk elektronikindustri. En bred aveny går sedan genom hela mässhallen och ska fyllas av höjdpunkter som levande produktionslina, Silicon Square med halvledarbolagen, paneldebatter och rundabordssamtal.
För att besökarna ska få mer av salongskänsla placeras företag med stora, höga montrar intill väggarna. Utställare mellan avenyn och de stora får helt öppna montrar med en maximal bygghöjd på ungefär bordshöjd.
- Det ska ge ett avsevärt annorlunda visuellt intryck, säger Stockholmsmässans utvecklingschef Mikael Hagander.
En viktig ambition för SEE är att de tre mässdagarna inte är en enskild händelse, utan en kulmen på något mycket större. Därav mottot "100 dagar och 100 000 kontakter". I god tid ska ett stort antal partners knytas upp, däribland utställarorganisationer, företag i besökarmålgruppen, myndigheter och medier. SEE kommer också att vara närvarande på andra mässor, från Tekniska mässan till gymnasiemässan, för att där öka intresset för elektronikfrågorna. Därtill ska utställare erbjudas skräddarsydda utbildningar.
- Vi ska också skapa en tävling - Green House Award - där gymnasieelever ska kunna presentera idéer om hur elektronik kan minska den globala uppvärmningen. Den bästa idén får ett pris, berättar projektledaren Magnus Eriksson.
Kostnadseffektivitet har varit ett ledord i upplägget, både för besökare och utställare. Besökarna ska erbjudas paket som kan skräddarsys efter behov, med allt från frukost och lunch till seminarier och guidade turer. För de utställare som så önskar ska det finnas lösningar i olika prisklasser, alla med det gemensamt att man på förhand vet vad äventyret kostar och vad man får för pengarna.
En annan ny komponent är en vd-frukost, där tanken är att samla de högsta cheferna inom svensk elektronik till ett högklassigt morgonseminarium.
- Det har vi provat med stor framgång på andra mässor, säger Magnus Eriksson.
Efter de tre mässdagarna ska mer kraft än hittills ägnas åt uppföljning. Erfarenheter från besökare och utställare ska samlas strukturerat, och medierna ska också bearbetas med slutsatser och resultat från mässan. För att ytterligare hålla intresset uppe även under mellanåren öppnade Magnus Eriksson för att ordna endagsevenemang, ungefär som Blyfrittdagen 2006.
- Och så ska vi förstås ha en rejäl fest, säger Mikael Hagander.
Såväl mässan som IM-föreningen konstaterar dock att succén för evenemanget i stor utsträckning hänger på branschens företag och aktörer. Mässan kommer att bjuda in till flera forum för diskussion om hur det hela ska genomföras i praktiken. Men entusiasmen och förväntningarna går inte att ta fel på.
- Det här är en fantastisk möjlighet att göra något jättebra. Men det måste göras tillsammans, konkluderar Lena Norder.