Nyheten förmedlas av nyhetsbrevet Eurekalert som dock konstaterar att det dröjer innan tekniken kan användas bredare. För det är inte kompression i klassisk datalogisk mening som använts, utan snarare ett slag musikalisk syntes av klarinettspel.
- Människor kan bara röra sin mun, sin andning och sina fingrar i en viss hastighet, så i teorin borde vi inte behöva mäta upp musiken tusentals gånger i sekunden som vi gör på en cd. Jag tror vi har funnit den absolut minsta möjliga datamängden som krävs för att reproducera ett musikstycke, säger forskningsledaren, elektronikprofessor Mark Bocko vid universitetet i Rochester, till Eurekalert.
Två av hans doktorander har mätt upp varje aspekt av klarinettspel som påverkar ljudet, från lufttryck i munstycket via fingersättning till ljudet som uppstår. De byggde därefter en datamodell av klarinetten, ett virtuellt instrument i ordets verkliga betydelse. Därefter användes artificiell intelligensliknande teknik för att lära en dator spela den virtuella klarinetten. Enligt forskarna är resultatet mycket nära en perfekt reproduktion av klarinettljudet.
- Staccatotoner, där människan använder tungan, återstår. Men i musik med långa toner och mycket legato är det svårt att höra skillnad på det syntetiserade ljudet och originalet, säger Bocko.
Forskarna ska nu gå vidare med att syntetisera fler instrument.