Enligt tidningen Wall Street Journal kommer idén ursprungligen från det lilla företaget M2Z Networks i Kalifornien. M2Z bad i fjol FCC om 25 MHz landstäckande spektrum för gratis bredbandstjänster. Finansieringen skulle ske med annonser, och M2Z erbjöd FCC fem procent av intäkterna som betalning.
FCC nobbade M2Zs förslag, men idén slog tydligen rot på hög nivå. För i förra veckan föreslog FCCs generaldirektör Kevin Martin i princip detsamma, men med det viktiga undantaget att frekvensområdet i stället för att ges bort gratis skulle säljas till högstbjudande. Vinnaren av en sådan auktion skulle förbinda sig att bygga ut nätet så det täcker halva USAs befolkning inom fyra år, och 95 procent inom 10 år.
Exakt vilken bandbredd och vilken teknik som ska användas är inte klart. Dock ska detta gratisnät inte tillåtas förmedla "pornografi eller obscent material" som FCC uttrycker det. Hur detta ska definieras, och av vem, är inte heller klart.
Wall Street Journal konstaterar att det finns många skeptiker till planen, som hävdar att operatörer inte gillar restriktioner i sina spektrum. När FCC tidigare i år auktionerade ut spektrum i det band kring 700 MHz som idag används till analog-tv men som blir fritt 2009 så fick man förvisso in över 20 miljarder dollar. Men frekvenserna som skulle delas med polis och räddningskåren var det ingen som ville ha.