JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Svensk forskning mot ökad konkurrenskraft
Vinnova ger 750 000 kronor till 13 forskningsmiljöer i Sverige, däribland Kista Photonics Research Center och Gigahertz Centre vid Chalmers. Syftet är att forskningsmiljöerna ska bli bättre på att profilera sig internationellt. 
Finansierade forskningsmiljöer:

BiMaC Innovation vid KTH i samarbete med Chalmers (inom Wallenberg Wood Science Centre)
Kista Photonics Research Center (KPRC) vid Acreo/KTH
GigaHertz Centre vid Chalmers
Utvecklingsområde Produktion and Organisation (LUPO) vid Luleå tekniska universitet
UppsalaBio
CODIRECT (Centre for Controlled Delivery and Release) vid Ytkemiska institutet
Fastelaboratoriet vid Luleå tekniska universitet
Centre for Advanced Process and Product Innovation (Cappi) på STFI-Packforsk
Centre for Distance-spanning Healthcare (CDH) vid Luleå tekniska universitet
Centre for ECO2 Vehicle Design vid KTH
UPSC Berzelii Centre for Forest Biotechnology vid Umeå universitet/SLU
Safer vid Chalmers
SuMo/BIOMATCELL vid Chalmers/Göteborgs universitet
 
Myndigheten Vinnova satsar 10 miljoner kronor inom programmet ”Starka FoI-miljöers globala länkar”. Förhoppningen är att pengarna ska bidra till att stärka attraktionskraften hos svenska forsknings- och innovationsmiljöer i ett internationellt perspektiv.

- Innovation sker allt mer i globala nätverk av aktörer inom forskning, företagande och det övriga samhället. Då blir också allt viktigare för Sverige att våra främsta forsknings- och innovationsmiljöer är globalt konkurrenskraftiga och erkända, säger Mattias Lundberg på Vinnova i ett pressmeddelande.

Drygt 50 forskningsmiljöer har ansökte om finansiering. I en första utlysning är det 13 av dessa – i Göteborg, Luleå, Stockholm, Uppsala och Umeå – som får  750 00 kronor vardera under ett år för att utveckla sina strategier för internationalisering.  Pengarna kan exempelvis använda för att jämföra den egna verksamheten med liknande internationella forskningsmiljöer eller för att ta fram handlingsplaner för en global positionering och ett varumärkesarbete.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)