Han vänder sig mot vad han kallar "isolerade öar", alltså de programbutiker med tillämpningar som drivs av Apple, Nokia, Sony Ericsson, RIM, Android och Qualcomm för att nämna några.
– Vi måste hitta ett sätt att få bort de här öarna. Vi behöver något som gör att när jag köper en ny mobil så kan jag faktiskt ta med mig mina "apps" till den nya enheten, sa O'Hara enligt nyhetsbrevet Mobile Business Briefing.
Lösningen, enligt honom, stavas JIL, Joint Innovation Lab, ett initiativ som startade i fjol och som stöds av jätteoperatörer som China Mobile, Verizon Wireless, Vodafone och Softbank jämte en rad mobiltillverkare. Målet för JIL är komma fram till en specifikation för en "widget", ett anpassningsprogram som gör att en applikation bara behöver utvecklas en gång och därefter kan fungera hos alla operatörer och i alla telefoner som stöder JIL. Enligt GSMA handlar det om minst en miljard potentiella användare.
– Vi skapar en enhetlig plattform som vi kan dela med varandra. Med en JIL-widget ska applikationer kunna köras på mobiler från alla tillverkare, oavsett operativsystem, förklarade Masayoshi Son, vd på den japanska operatören Softbank.
JIL hoppas ha sin specifikation klar nästa år. Man bjuder för närvarande in alla intresserade företag att delta i utvecklingen och stödja initiativet.