Några ljuspunkter finns dock. Satsningen i Nordamerika är mycket framgångsrik - regionen stod för 9,5 miljarders försäljning, nära dubbelt så mycket som i fjol och upp 41 procent jämfört med föregående kvartal. Nordamerika är därmed en nära dubbelt så stor marknad som Väst- och Centraleuropa, som stod för 5,2 miljarders försäljning och Kina som stod för 5 miljarder.
Tjänsteförsäljningen är också ett positivt kapitel, den ökade med 3 procent till 18,1 miljarder kronor, och har god lönsamhet. Rörelsemarginalen här anges till 11 procent. Noterbart är att tjänsteområdet, Global Services, idag har över 40 000 medarbetare - nära hälften av koncernens totalt 82 500 anställda.
Förvisso tjänar Ericsson pengar även på nätverksprodukterna, trots att försäljningen där minskade med 14 procent till 24,7 miljarder är rörelsemarginalen oförändrad på 12 procent. Brist på komponenter hindrade Ericsson från att leverera och därmed fakturera mycken utrustning under kvartalet.
Positivt är också att hälftenägda mobiltillverkaren Sony Ericsson gjorde en vinst under kvartalet, må vara på måttliga 21 miljoner euro. Jämfört med tidigare miljardförluster är det dock ett viktigt steg i rätt riktning.
Det som tynger ner resultatet är försäljningen på övriga marknader, i synnerhet Afrika söder om Sahara och Sydostasien. Försäljningen i Afrika närapå halverades till 2,4 miljarder kronor, och backade med 32 procent i Sydostasien till 3,5 miljarder kronor.
Den omtalade satsningen på multimedia har också svårt att komma loss. Försäljningen där minskade med 29 procent, till 2,3 miljarder kronor, och Ericsson förlorar pengar här - rörelsemarginalen anges till minus 13 procent. Dock noterar företaget god efterfrågan på teknik för tv-komprimering, som ingår i detta affärsområde.
Det delägda halvledarbolaget ST-Ericsson fortsätter också att tynga resultatet. Här ökade i och för sig försäljningen från 562 till 606 miljoner dollar jämfört med motsvarande proformakvartal i fjol, men förlusten blev rejäl - minus 154 miljoner dollar (se länk).
Ericsson håller dock en någorlunda optimistisk ton inför framtiden. Fjolårets tapp på den globala marknaden för mobil infrastruktur, omkring 10 procent, kommer inte att upprepas i år tror bolaget. Man konstaterar att den globala mobildatatrafiken är större än rösttrafiken, och att trafiken i 3G-nät är större än i 2G-nät, vilket Ericsson menar är gynnsamt för bolaget då det driver efterfrågan på både utrustning och tjänster. Någon tillväxtprognos i siffror vill man dock inte ange.