Professor Andrew Campbell vid Dartmouth College vill ändra på detta och har därför dragit i gång ett projekt, som - förstås - fått namnet EyePhone. Och han är den förste att medge att utmaningarna här är större. Inte nog med att skärmen är mindre, dessutom rör sig både mobilen och användaren, och den omgivande miljön skiftar snabbt.
– Befintliga algoritmer visade sig långt från tillräckliga för mobila ändamål. Även om du står stilla så rör sig din arm lite, och då får man stora mängder brus och fel, säger han till tidningen Technology Review.
En av lösningarna blev därför en algoritm som kan lära sig att känna igen en människas öga under olika omständigheter. Den kräver en inlärningsprocess där ögat identifieras på olika avstånd i skilda ljusförhållanden. Processen måste göras för såväl vänster som höger öga.
Skärmen på den Nokia 810 som forskarna använt har delats in i nio rutor och försöker se vilken av dessa som användaren tittar i. När användaren blinkar väljs applikationen i den aktuella rutan. I dagsljus lyckas mobilen förstå användarens intentioner i 76 procent av fallen vid stillastående, och 60 procent då användaren är i rörelse.
Det är sålunda långt kvar till den nivå som ögonstyrning nått för datorer.