Förarlösa bilar heta på CES
Efter Google och Volvo – nu kommer Lexus och Audi med teknik för förarlösa bilar. Besökarna på CES-mässan i Las Vegas fick känna på de båda företagens satellit- och laserstyrda forskningsbilar.Samtidigt visar Audi upp sin förarlösa TTS Research Car som testas på motorvägarna i Nevada i samarbete med Stanford University.
– Elektronik är helt avgörande för dagens bilar. I dag är bilarna rullande datorer, sa Audis nya forskningschef Wolfgang Duerheimer på CES.
Audi har tagit fram en kompakt lasersskanner som är så liten att den får plats i bilens grill, till skillnad från de traditionella takmonterande kamerorna och lasrarna som Google använder på sin forskningsbil, en Toyota Prius, och som Toyota använder på sin förarlösa Lexus LS Research Car.
Audi satsar också på att ersätta de relativt stora datorerna som används i testerna med förarlösa bilar med en mindre enkortsdator.
I det här sammanhanget är Volvo en förebild när det gäller kommunikation mellan fordon. Volvo Personvagnar kommer redan nästa år med ett kökörningsstöd där en adaptiv farthållare håller ett bestämt avstånd till fordonet framför, samtidigt som styrningen kontrolleras.
Tekniken är en vidareutveckling av den teknik för adaptiv farthållning och filkörning som presenterades i nya Volvo V40 tidigare i år.
Volvo är också ledande i det europeiska forskningsprojektet Sartre med självstyrande bilar i fordonståg, som visades upp för internationell press i höstas. Bilarna kör automatiskt i kolonn på motorväg i hastigheter upp till 90 kilometer i timmen.
Enligt Marcus Rothoff, teknisk expert på Volvo Personvagnar, är det inte alla sensorer i form av radar, lidar, kameror, gyron och accelerometrar som är det nya i Volvos självstyrande kö- och kolonnsystem. All sådan utrustningen sitter redan i serieproducerade bilar. Det nya är kommunikationen mellan bilarna och styrsystemet.
Den självstyrande bilen från Toyota/Lexus har fem väsentliga instrument monterad på bilen.
1. En 360-graders Lidar-laser med en räckvidd på 70 meter. Det innebär att Lidar-kameran ser föremål på 3,2 sekunders ”avstånd”.
2. Tre stycken färgkameror med hög upplösning. En i fronten och två på sidorna av bilen. De har en räckvidd på 150 meter och ser alltså föremål 5,6 sekunder bort vid en fart av 97 kilometer i timmen.
3. Ytterligare tre radarsensorer i fronten och på sidorna för exakt lokalisering.
4. Sensorer på bakhjulen som mäter hastighet och sträcka.
5. Gps-sändare och mottagare.
Se filmer med Lexus LS Research Car och Audi TTS Research Car här:
http://www.youtube.com/watch?v=aDA28Nb4h1k
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=YxHcJTs2Sxk#!