Plattformen bygger på en Intel Atomprocessor. Klicka för större bild. |
Infotainment-system för fordon (IVI) är en lönsam nisch. Intels Internet of Things-grupp hade 482 miljoner dollar i intäkter under första kvartalet och pengarna kom i stor utsträckning från IVI.
Intel-teknik används idag i bland annat BMW:s Navigation System Professional som finns i företagets alla bilmodeller och i förarinformationssystemet i årsmodell 2015 av Hyundai Genesis.
Efter IVI har Intel storslagna planer inom fordonselektroniken. Framför allt inom fordonssäkerhet och självkörande bilar.
Intel har engagerat både etnologer och antropologer för att göra vägarna säkrare och förargränssnittet mer intuitivt. Företaget driver två forskningsprojekt: Personal Vehicle Experience och Secure My Connected Car. Den senare handlar om att säkra bilens datorer mot cyberattacker med hjälp av minnesskydd och säkerhetsprodukter som whitelisting från dotterbolaget McAfee.
Företaget plockade nyss också lite pengar ur en 100 miljonerdollarsfond – Intel Capital Connected Car – och lade dem i japanska ZMP som utvecklar teknik för självkörande bilar med hjälp av radar, sensorer och kameror.
Intel påminner till slut om sina äldre investeringar i fordonselektronik. Företaget äger bland annat en femtedel av svenska Tobii som enligt Intel bland annat använder sin ögonstyrningsteknik i avancerade förarassistanssystem.