Dell, EMC, HP och Cisco har tjänat sina pengar på att sälja serverhårdvara. Men de företag som varit deras kunder implementerar idag sina funktioner i molntjänster från företag som Amazon och Google. Det är billigare, lättare att underhålla, effektivare och framför allt mycket mera skalbart – idag är det praktiskt möjligt för ett garageföretag att skala upp till miljoner användare utan att expandera lokalerna.
Det första steget i den här utvecklingen var att megatjänsteföretag som Google, Facebook och Amazon började konstruera sin egen infrastruktur, sin egen serverpark, datalagring och nätverksteknik, istället för att köpa den. Detta för att få upp prestanda och ner kostnaderna.
De blev fruktansvärt duktiga på det, och insåg plötsligt de kunde hyra ut sin egen infrastruktur till andra. Det är en nisch som växer så det knakar trots att tekniken fortfarande mognar mot att bli mer användarvänlig.
De gamla hårdvarujättarna har hamnat i innovatörens dilemma – de kan inte haka på trenden utan att samtidigt slå undan benen för den marknad som de trots allt fortfarande har. Därför är de redan döda, men har ett momentum som kommer att tillåta dem att gå omkring som multnande zombies i några år till.
– Visst, de kommer att hasa sig fram ett tag till. De kommer att sälja lite grejor. De kommer att tjäna pengar. De kommer att få lite rubriker. De kanske till och med kommer att lansera lite innovationer. Men som teknikjättar är de döda, skriver Wired.
Ett annat offer för molntrenden är Oracle som levererade databaserna till den inköpta hårdvaran. Dessa databaser snurrar numera i molnen.
Microsoft är en annan av de gamla jättarna som också kunde ha hotats, men ser ut att klara sig för att det råkat bli tvunget att bygga sökmotorn Bing som försvar mot Google. Sin plattform för Bing hyr man numera ut med just nu växande framgång i molntjänsten Azure.
Dells köp av EMC är den överlägset största affären någonsin i IT-världen. Tvåa kommer HP:s köp av Compaq år 2001 för 25 miljarder dollar.