Hur vet jag att en bil utan förare sett mig när jag vill gå över gatan? Ögonkontakt med en förare är inte längre ett val. Med början i nästa vecka ska Interactive Institute testa hur människor reagerar i mötet med ett förarlöst fordon.
I tre år har det svenska forskningsinstitutet arbetat med att ta fram ett gränssnitt som stödjer kommunikationen mellan autonoma fordon och övriga trafikanter. Gränssnittet ska uttrycka fordonets intentioner.
– Genom att utveckla ett gränssnitt som kommunicerar med sin omgivning kan vi ersätta subtila signaler såsom gester och ögonkontakt som trafikanter normalt använder, förklarar Anna Sirkka, ansvarig för Interactive Institutes verksamhet i Piteå.
Prototypen som utvecklats inom forskningsprojektet ska testas på testbanan Astrazero i Borås under nästa vecka.
Eftersom människor har lärt sig att rikta blicken mot vindrutan när de ser ett fordon har gränssnittet i form av ljussignaler placerats i vindrutans övre del. Placeringen gör det också möjligt att ha ett signalsystem som fungerar oavsett bilmärke då det inte inkräktar på fordonets design i övrigt.
Parallellt med de visuella signalerna arbetar Interactive Institute med ljud i projektet SAVAS. Enligt ett EU-direktiv ska alla eldrivna fordon som framförs i lägre hastighet vara utrustade med ett ljudsystem som uppmärksammar omgivningen från 2019.
– Genom att kombinera både ljud och ljus kan vi skapa ett ännu tydligare system som i sin tur gör det säkrare för fotgängare att vistas bland förarlösa bilar, inte minst för de som har olika typer av funktionsvarianter, säger Anna Sirkka.
Projektet är ett samarbete mellan Interactive Institute Swedish ICT, Viktoria Swedish ICT, Astazero, Autoliv, Högskolan i Halmstad, Semcon, SAFER, Viscando, Volvo Cars och Volvo Trucks.