År 2021 hoppas tyska Continental att kunna presentera systemlösningar för självkörande fordon utvecklade tillsammans med Nvidia. Det här är det senaste i en lång rad självkörningssamarbeten för både Continental och Nvidia.
Continental sålde förarassistanssystem för 1,2 miljarder euro i fjol och hoppas kunna mer än fördubbla sina säljsiffror till år 2020. För att göra det behöver företaget en systemlösning som är skalbar från förarassistans till självkörning. En sådan vill nu Continental ta fram tillsammans med Nvidia.
Förarassistansfunktionen SAE-2 finns i bilar idag under namn som Autopilot, Propilot och Supercruise, och innebär att det på vissa sträckor går att släppa ratten så länge som föraren är vaksam och ständigt beredd att gripa tag i ratten igen. På SAE-nivåerna 3, 4 och 5 – som är Continentals och Nvidias slutmål – kör bilen sig själv helt och hållet.
De två kommer att inleda sitt projekt genom att lära bilen tolka omgivningen runt bilen, att bestämma sin egen position på kartan och att ansluta sig till ett trafikerat körfält.
Redundans är ett återkommande tema i den systemlösning som de två bygger. Det återkommer på alla nivåer. Systemet ska kunna fortsätta att fungera eller ha en säker reträttväg om delsystem faller bort. Det är något som krävs för system som kräver personsäkerhet.
Continental bidrar med ASIL-D-säkerhetscertifierade sensorer och styrmoduler. Företaget har bland annat högupplöst lidar, multifunktionskameror, kameror som täcker en bred synvinkel och radar för korta och långa avstånd.
Nvidia bidrar med sin extremt populära självkörningsdator Drive. Den finns idag hos 320 kunder. Den senaste versionen, Drive Xavier, levererar 30 biljoner operationer per sekund och drar 30 watt. Den är utrustad med redundans som lockstep och felrättande-koder på minne och bussar.
Drive kör AI-algoritmer av den typ som kallas artificiella neuronnät. Olika nät används för olika faser av självkörningen: för att bestämma var bilen befinner sig på kartan, vilka objekt som finns kring bilen, hur dessa objekt kommer att bete sig, och vilka styrsignaler som bör skickas till ratt och pedaler.
Continental kommer att utnyttja Nvidias operativsystem Drive OS och mjukvarubibliotek Drive AV.
Drive OS består av realtidsoperativsystemet Blackberry QNX och ramverket TT Tech Motionwise som kör realtidsappar och isolerar dem från att störa varandra.
Mjukvarubiblioteket Drive AV innehåller algoritmer för självkörningsfärdigheter som ego-motion, perception, lokalisering, och path planning. Allt implementerat med redundans, exempelvis genom att sensordata från lidar, kamera och radar kombineras.
Tanken är att Drive AV-paketet ska fungera som backup till algoritmer som Continental och Nvidia utvecklar tillsammans.
Utvecklingen av självkörningssystem sker mer i simulator än på väg. Nvidias simulator heter Autosim och körs på superdatorer byggda av Nvidiakort.
Om du tycker dig känna igen nyheten kan det bero på att Nvidia har fler samarbeten av liknande slag. Bland annat försöker Volvo, Autoliv och Nvidia ta fram en självkörningsplattform. Det berättade de tre i somras.
I januari annonserade Nvidia självkörningsprojekt med Uber och Volkswagen. Sedan tidigare har Nvidia projekt med Tesla och Baidu.
Även Continental har fler självkörningssamarbeten, exempelvis med sistnämnda Baidu. Dessutom finns Continental i ett BMW-lett självkörningsprojekt tillsammans med Fiat, Intel och Aptiv.
BILDEN: Elmar Degenhart och Jensen Huang, vd för Continental respektive Nvidia.