Lidar tillför inget till radar och kamera. Inte idag i alla fall. Det hävdar japanska Nissan och ger därmed oväntat stöd till en uppfattning som den amerikanska biltillverkaren Elon Musk hittills varit nästan ensam om att uttrycka.
Nissan säger sig länge ha avstått från att använda lidarsensorer i sin självkörningsutveckling. Nu har företagets utvecklingschef Tetsuya Iijima också uttryckt uppfattningen offentligt.
Tetsuya Iijima |
– Lidar saknar för tillfället kapacitet att överträffa kapaciteten hos kamera och radar, sade han enligt nyhetsbyrån Reuters till ett gäng reportrar igår.
– Det vore jättetrevligt om lidartekniken låg på en nivå där vi kunde ha användning för den. Men det gör den inte. Den har inte den kapaciteten att den kan motivera sina kostnader.
Elon Musk, färgstark vd för amerikanska elbilstillverkaren Tesla, var länge helt ensam bland de dussintals utvecklarna av självkörningsteknik att avstå från lidar men fick nyligen sällskap av en annan färgstark självkörningspersonlighet, lidargeniet Anthony Levandowski.
Elon Musk beskriver lidar som ett villospår som det kommer att bli mycket kostsamt att backa tillbaka från. Nissans utvecklingschef uttrycker lite sig försiktigare – han pratar bara uttryckligen dagens lidar.
Innan året är slut släpper Nissan självkörningsfunktionen Propilot 2.0. Det är förarövervakad-med-händerna-i-knät-självkörning för Nissan Skyline och den kommer att fungera på vissa motorvägar i Japan. Den klarar även automatiska omkörningar, men då måste föraren för säkerhets skull lyfta händerna och hålla i ratten tills omkörningen är klar.
Propilot 2.0 använder kameror, radarer, sonarer och inga andra sensorer. De bygger tillsammans upp en motsvarighet till den tredimensionella karta som en lidar levererar. Nissans mål på sikt är att sätta självkörningsfunktioner även i sina billigare bilmodeller.
Det finns idag ett par dussin företag som utvecklar en ny generation lidarkomponenter för fordon. De har investeringar på sammanlagt kring tio miljarder kronor.
Företagen existerar på grund av att de delar förhoppningen att avancerad lidar ska vinna en bred användning i automatiserade fordon och bli en stor marknad. Minst tre av dem – Velodyne, Leddartech och Quanergy – har investeringar på över en miljard kronor vardera.
Enligt nyhetsbyrån Reuters finns ett femtiotal lidaruppstartsföretag, men i den siffran ingår gissningsvis även underleverantörer, lidarer för andra tillämpningar, företag som tillverkar eller skräddarsyr lidar bara för sin egen räkning och företag som funnits för länge för att förtjäna att kallas uppstartsföretag.
Läs Elektroniktidningens senaste översikt över tillverkare av lidar –”robotbilarnas nya laserögon”.