JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Nyhetsbyrån Bloombergs energiavdelning BNEF har gjort en spännande prisspaning: bussbatterier som såldes för ett pris motsvarande den magiska prisgränsen 100 dollar per kWh. Ett allmänt snittpris på100 dollar per kWh kommer dock att nås först år 2023, enligt BNEF:s senaste prognos.

Högre volymer i fick kWh-priset att falla med i snitt 13 procent i år. Cellpriset nådde nästan 100 dollar/kWh

Närmare bestämt är BNEF:s prognos 101 dollar per kWh år 2023. Så vi får väl se. 

Det magiska med hundradollargränsen är att den tros sammanfalla med att elbilar når prisparitet med förbränningsbilar – det vill säga att de kostar lika mycket för konsumenten i inköp. Osubventionerat och med samma vinstmarginaler för säljaren.

En osäkerhetsfaktor är råmaterialpriserna. Om de återvänder till 2018 års höga nivåer kan 100-dollarsmilstolpen fördröjas med två år. Men batteritillverkarna har blivit finurliga – de börjar tillverka sina egna katoder och startar till och med egen gruvbrytning för att skaffa sig priskontroll.

Snittpriset på batteripack för elbilar ligger för närvarande på 126 dollar per kWh. Det föll med 13 procent i år. Packet med sin mekanik elektronik och intelligens står för en femtedel av priset på batteripacket. Battericellerna i sig själva kostar nu i snitt 100 dollar per kWh.

Bussbatterier är billigare än bilbatterier. BNEF hittade en transaktion i år där priset hamnade på motsvarande 100 dollar per kWh. I snitt låg bussbatterier på 105 dollar per kWh.

BNEF hänvisar årets prissänkning på 13 procent i första hand till större beställningsvolymer tillsammans med att försäljningen av batteribilar ökade. Ytterligare en prissänkning berodde på nya batteripackkonstruktioner.

Det som kommer att sänka snittpriset härnäst är ny katodkemi och lägre tillverkningskostnader. 

År 2030 spår BNEF att snittpriset kommer att vara 58 dollar per kWh – dock utan att våga sätta ner foten på hur det kommer att gå till eftersom det sker så mycket forskning och utveckling inom batteriteknik just nu. En möjlighet är att batterier med solid elektrolyt har tagit över och tillverkas i volym. I så fall ser BNEF att priset skulle kunna sänkas med 40 procent.

MER LÄSNING:
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev

SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)