Efter att ha testat både vätgas och batterier på sina bussar och lastbilar, sätter svenska tillverkaren Scania ner foten: batterier är huvudspåret.
Med följande ord inleds ett färskt pressmeddelande från Scania:
– Scania ska bli ledande i skiftet till ett hållbart transportsystem. Batterielektriska fordon kommer att vara huvudverktyget för att driva detta skifte.
Erfarenheten som Scania lutar sina slutsatser mot kommer från bussprodukterna. De var den fordonskategori som elektrifierades tidigast – Scania erkänner dock att det var sent på bollen – och efterfrågan har varit hög. |
Scania påpekar att det även har vätgasdrivna fordon i drift hos kund – det har ingen konkurrent. |
Enligt Scania är bränslecellsdrivna lastbilar komplexa konstruktioner som gör av med tre gånger så mycket energi per km som batterilastbilar och dessutom ger mindre drifttid och kostar mer i service, bland annat för att upprätthålla säkerhet.
Samtidigt går det att få tillräcklig prestanda i batterifordon för allt fler frakttillämpningar. Om några år utlovar Scania batteridrivna lastbilar som kan frakta 40 ton i 4,5 timmar och däremellan snabbladdas under förarens 45-minutersrast.
Scanias erbjudande kommer hädanefter att bestå av en kombination av fordon drivna av förnyelsebara bränslen och av batterier. Med tiden allt mer av det senare.
– I takt med att lagringskapaciteten ökar, laddtiden minskar, antalet laddcykler ökar och vikten minskar kommer batterifordonen att steg för steg överta Scanias fossil- och biobränsledrivna lösningar inom de flesta transporttillämpningar, säger pressmeddelandet.
År 2025 tror Scania att tio procent av dess försäljning kommer att bestå av batteridrivna lastbilar. Sedan går det snabbare – år 2030 ska siffran vara femtio procent.
Till år 2025 hoppas Scania kunna minska sina kunders CO2-utsläpp med 20 procent – samtidigt som samhällets jobb blir att ta fram infrastruktur som stöder detta.
Att Scania anger att bränslecellsfordon gör av med tre gånger så mycket energi som batterifordonen beror på att Scania räknar in såväl produktion och distribution som omvandling av vätgasen, ”well-to-wheel”. Pressmeddelandet hävdar att detta är mer korrekt än att – som vissa myndigheter – bara reglera med avseende på det sista steget av de tre, ”tank-to-wheel”.
Scania lägger inte ner sin bränslecellsutveckling, utan tror att det kommer att finnas nischtillämpningar för bränslecellsfordon.
Scania ser även fram emot att i framtiden få bygga lastbilar av fossilfritt stål, som utnyttjar vätgas, framställd koldioxidfritt. Scania gör också tummen upp för stationära bränsleceller för energilagring över lång tid, särskilt på platser som har ett överflöd av förnybar energi.