JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Efter att ha testat både vätgas och batterier på sina bussar och lastbilar, sätter svenska tillverkaren Scania ner foten: batterier är huvudspåret.

Med följande ord inleds ett färskt pressmeddelande från Scania:

– Scania ska bli ledande i skiftet till ett hållbart transportsystem. Batterielektriska fordon kommer att vara huvudverktyget för att driva detta skifte.

 

Erfarenheten som Scania lutar sina slutsatser mot kommer från bussprodukterna. De var den fordonskategori som elektrifierades tidigast – Scania erkänner dock att det var sent på bollen – och efterfrågan har varit hög.

Scania påpekar att det även har vätgasdrivna fordon i drift hos kund – det har ingen konkurrent.

Enligt Scania är bränsle­cells­­drivna last­­bilar komplexa konstruktioner som gör av med tre gånger så mycket energi per km som batteri­lastbilar och dessutom ger mindre drifttid och kostar mer i service, bland annat för att upp­rätt­hålla säkerhet.

Samtidigt går det att få tillräcklig prestanda i batteri­fordon för allt fler frakt­tillämpningar. Om några år utlovar Scania batteri­drivna lastbilar som kan frakta 40 ton i 4,5 timmar och däremellan snabb­laddas under förarens 45-minutersrast.

Scanias erbjudande kommer hädanefter att bestå av en kombination av fordon drivna av förnyelse­bara bränslen och av batterier. Med tiden allt mer av det senare.

– I takt med att lagrings­kapaciteten ökar, ladd­tiden minskar, antalet ladd­cykler ökar och vikten minskar kommer batteri­fordonen att steg för steg överta Scanias fossil- och bio­bränsle­drivna lösningar inom de flesta transport­tillämpningar, säger press­meddelandet.

År 2025 tror Scania att tio procent av dess försäljning kommer att bestå av batteri­drivna lastbilar. Sedan går det snabbare – år 2030 ska siffran vara femtio procent.

Till år 2025 hoppas Scania kunna minska sina kunders CO2-utsläpp med 20 procent – samtidigt som samhällets jobb blir att ta fram infra­struktur som stöder detta.

Att Scania anger att bränsle­cells­fordon gör av med tre gånger så mycket energi som batteri­fordonen beror på att Scania räknar in såväl produktion och distribution som omvandling av vätgasen, ”well-to-wheel”. Press­meddelandet hävdar att detta är mer korrekt än att – som vissa myndigheter – bara reglera med avseende på det sista steget av de tre, ”tank-to-wheel”.

Scania lägger inte ner sin bränsle­cells­utveckling, utan tror att det kommer att finnas nisch­tillämpningar för bränsle­cells­fordon.

Scania ser även fram emot att i fram­tiden få bygga last­bilar av fossil­fritt stål, som utnyttjar vätgas, fram­ställd koldioxid­fritt. Scania gör också tummen upp för stationära bränsle­celler för energi­lagring över lång tid, särskilt på platser som har ett överflöd av förnybar energi.

MER LÄSNING:
 
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)