JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. E4 får batteridriven snabbladdare

En rastplats mellan Stockholm och Norrköping ska få en batteridriven laddstation. Rastplatsen Sillekrog saknar anslutning till elnätet med tillräcklig kapacitet.

Begränsningar i elnätet bromsar utbyggnaden av laddkapacitet för elbilar i Sverige. En av de drabbade sträckorna är E4:an mellan Norrköping och Stockholm.

Nu ska Skellefteå kraft prova en alternativ lösning – batteridrift. Principen är densamma som spoltoaletter. Batteriet fungerar som en buffert som fylls sakta och töms snabbt när du ansluter elbilen.

OKQ8-macken vid rastplatsen Sillekrog ska få tre 150 kW-laddare. De ska finnas på plats om ett år. Att vänta på en bättre elnätsanslutning hade tagit två år.

Skellefteå Kraft och OKQ8 planerar att upprätta 800 laddpunkter till och med år 2026. De är hittills klara med 136 stycken. En anledning till att utbyggnaden inte går ännu snabbare är långa leveranstider på nätanslutningar med tillräcklig effekt.

Sillekrog var en av de högst prioriterade platserna för supersnabbladdare när projektet startade i slutet av år 2021. Men önskad effekt fanns inte på plats.

– Det här är en spännande lösning som innebär att vi kan få igång laddarna på den här stationen cirka ett år tidigare än väntat, säger Magnus Brodin, affärsutvecklare på Skellefteå Kraft.

Lösningen är en del av ett innovationsprojekt. 

– Vi löser kanske inte bara behovet av laddning, vi undersöker också möjligheten att kunna sälja stödtjänster från batteriet och på så sätt kunna hjälpa energisystemet när det är ansträngt.

Kan byggas ut vid behov

Två bilar kommer samtidigt att kunna få cirka 150 kW.

Stationen är dimensionerad efter statistik på hur laddning ser ut idag. Kunderna ska typiskt inte bli begränsade i effekt av att ett batteri används som mellanlager. En laddning sker exempelvis i faser som inte bara använder maxeffekten.

Det finns möjlighet att dubblera kapaciteten på platsen genom att docka in ytterligare en batterimodul till Northvolts system.

När en elanslutning till sist blir verklighet på platsen, kommer troligen batteriet flyttas till en annan plats där behovet är större. 

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)