Det japanska företaget ska satsa två miljarder dollar på halvledarområdet fram till 2026. Det är knappt dubbelt så mycket som tidigare annonserat där större delen av de nya pengarna går till en ny åttatumsfabrik för kiselkarbidkretsar.
Förutom den nya åttatumsfabriken ska den existerande sextumsfabriken byggas ut. Dessutom planerar företaget att konsolidera verksamheter inom test och kapsling i en ny byggnad som dessutom får ökad kapacitet.
Mitsubishi rankades som sjätte störst i fjol av analyshuset Yole på kiselkarbidtransistorer och tillhörande moduler. Företagets produkter används bland annat i luftkonditioneringar och höghastighetståg.
Annars är det elfordon som står för den riktigt stora tillväxten. Tesla var länge ensamt om kiselkarbidtransistorer i omvandlarna mellan batteriet och elmotorerna men en rad biltillverkare har följt efter. Det har lett till avtal där biltillverkare säkrat tillgången samtidigt som halvledarföretagen planerar för nya fabriker.
Några exempel:
- Wolfspeed bygger en fabrik för kiselkarbidkomponenter i tyska Saarland ihop med fordonsunderleverantören ZF. Enligt pressmeddelandet kommer den att bli störst i världen på åttatumsskivor och bidra till att lyfta företagets omsättning till 4 miljarder dollar år 2027.
- Volkswagen och Onsemi har undertecknat ett samarbetsavtal kring omvandlare i kiselkarbid för nästa generations elbilar.
- Amerikanska Microchip ska bygga ut sin halvledarfabrik i Colorado Springs för 880 miljoner dollar. Fokus ligger på kiselkarbid men även kapaciteten för kiselkretsar ökar.
- Tyska Infineon investerar över två miljarder euro för att bygga ut sin produktion av kiselkarbid och galliumnitrid i Malaysia.
- ST Microelectronics bygger en ny fabrik för kiselkarbidwafers i italienska Catania för 730 miljoner euro.
- Även Wolfspeed bygger ut sin fabrik för kiselkarbidwafers i North Carolina vilket ska tiofaldiga produktionen. Den första fasen går på 1,3 miljarder dollar.