Klimatavtrycket för Northvolts nya battericell är en tredjedel av vad som gäller för branschens övriga battericeller i genomsnitt. Cellen är utvecklad för Scanias lastbilar och ska hålla lastbilens livslängd.
Dagens litiumjonbatterier har ett klimatavtryck som i snitt ligger mellan 100 och 150 kg koldioxidekvivalenter per kWh. Northvolts nya batteri kommer att ligga mellan 30 och 45 kg när det går i volymproduktion.
Allt enligt det sätt att räkna som Northvolt använder. Företaget försöker använda kalkyler som täcker ”så mycket som möjligt” av produktionskedjan och använder EU:s standard PEF EF 2.0.
Northvolts vd Peter Carlsson beskriver cellen som att den ”överträffar våra initiala förväntningar i termer av prestanda”.
Den faktor som bestämmer klimatavtrycket ska enligt Northvolt huvudsakligen vara vara hur cellfabrikens elmix ser ut.
Battericellen från Northvolt är utvecklad för Scanias räkning. Den är avsedd för tunga elfordon. Värdet för Scania–Northvoltbatteriecellen är skattat efter de utsläpp som kommer att gälla den dag som cellen går i volymproduktion.
De ska enligt valideringstester hålla under lastbilens hela livstid på 150 000 mil, vilket var vad Scania specificerade.
– Testerna visar att detta krav inte bara kan uppfyllas, utan även överträffas, säger Scanias vd Christian Levin.
Cellerna ska produceras i fabriken Northvolt Ett i Skellefteå som är Europas första ”egna” battericellsfabrik dimensionerad för elbilar. Fabriken är i färd med att rampa upp sin kapacitet till ett slutmål på 60 GWh/år.
Cellerna kommer att sättas samman till batteripack för tunga lastbilar i en anläggning som Scania inviger senare i år i Södertälje.
Scania och Northvolt började samarbeta med utvecklingen av ett batteri år 2017.
Kapaciteten är 157 Ah och nominell spänning 3,6 V.