JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Björsell vill ha bättre framtidsutsikt
För världens mönsterkortsbransch blev 1997 ett år av omvandling i tidigare osedd takt. För att få mer tid till att blicka in i framtiden lämnar nu Anders Björsell VD-stolen på Sveriges största oberoende tillverkare Elektrotryck.


Det var en händelse som såg ut som en tanke. Tisdagen den 9 december, samma dag som Ericsson gav besked om att Sveriges största mönsterkortsfabrik skulle säljas till amerikanska Viasystems, så meddelade VDn för Sveriges näst största tillverkare, Ekeröbaserade Elektrotryck, att han tänkte lämna sin stol för att ägna mer tid bland annat åt frågan om internationell expansion.

- Det första vi söker är någon som har det senaste inom hitech, för det är det som kunderna efterfrågar, säger Anders Björsell som i egenskap av huvudägare och VD har lett Elektrotryck sedan 1974, det vill säga i ganska exakt halva sitt liv.

Det är inte i första hand uppköp som planeras, utan möjligheten att sälja mer avancerade kort än vad Elektrotryck själva tillverkar. Det handlar till exempel om kort med ledarbredder under Elektrotrycks 80 μm, om mindre hål och om avancerade flexkort.



Själv är bäste dräng


Även delägaren och nuvarande produktionschefen i Ekeröfabriken, Lars Blomberg, ska nu lämna den dagliga driften för att kunna ägna sin tid åt mer långsiktig teknikutveckling.

- Vi hade kunnat ta in konsulter, men de är svåra för först måste de lära sig mönsterkortsbranschen. Och de bästa konsulterna vi kunde tänka oss var vi själva, säger Anders Björsell.

Elektrotryck har vuxit kontinuerligt under hela sin livstid, om än inte så fort som Björsell då och då har förutspått (se urklippet). 1991 växte företaget från ett 40-tal anställda till omkring 110 i samband med köpet av fabriken i Timrå som tidigare tillhörde Televerksägda Teli. Idag har det 170 anställda.



Störst i världen


- Det här talet om att bli störst i världen, det är ett sätt för oss att säga till kunderna att vi är beredda att växa med dem. Många entreprenörer vill inte att deras företag ska ha mer än tio till femton anställda, men så resonerar inte vi.

- Med automatisering kan det bli enklare att göra korten. Vem vet, om tio år kanske man gör hela kortet i något som liknar en Xerox. Då är frågan om de små hänger med.

Men även om Anders Björsell betonar behovet av "närvaro på det internationella området", så är alltså inget nytt fabriksköp på gång.

- Det är inte produktionskapacitet vi ska köpa i så fall, utan marknad, noterar han, samtidigt som han säger att inga större investeringar är planerade under närmsta tiden.

Erfarenheterna från Elektrotrycks eget försäljningskontor i Finland är positiva - där sker huvuddelen av utlandsförsäljningen - så kanske blir det något liknande på fler håll så småningom. Den blivande VDn, Hans Ståhl som värvas från konkurrenten Cromtryck, har erfarenhet av internationell marknadsföring från tidigare arbeten. Men vad en utlandssatsning mer konkret skulle bestå i kan Anders Björsell ännu inte säga något om.



Började med plastspruta


Elektrotryck är ett verkligt björsellskt familjeföretag. Idag jobbar både hustrun Karin och 23-årige sonen Henrik i firman. Det hela drogs i gång i mitten av 60-talet av Anders far, som var ekonom.

- Vi var sex syskon och för att kunna försörja alla barn hade han en massa extraknäck. Han hade bland annat en plastspruta för hopprep och slang - jag hade skolans längsta slängrep. Sedan började han med mönsterkort, men då var vi så stora så vi kunde hjälpa till.

Verksamheten växte och 1974 fick Anders ta över då pappan flyttade till Irland och startade en ny fabrik tillsammans med en bror.

- Han tyckte inte om skatterna och facket i Sverige, så han hade bestämt sig för att flytta till Portugal. Men så blev det revolution där och det blev socialistiskt. Men Irland drev då en aktiv politik för att få dit företag och farsan träffade en annan svensk som han fick hyra lokaler av.

Pappan dog 1988, men brodern har kvar den irländska fabriken som har runt 35 anställda.

- Han var väl mer den gammaldags typen som tyckte att man inte skulle ha för många anställda och inte ta för stora ord i sin mun. Så tänker inte jag.

Alexander Kristofersson



Svenska tillverkare är pyttar mot Viasystems


Den internationella mönsterkortsbranschens förvandling under det senaste året kan i huvudsak tillskrivas de fyra herrar från St. Louis som driver managementföretaget Mills & Partners. Uppbackat av ett stort investmentbolag gick de in i mönsterkortsbranschen genom att köpa den kanadensiska tillverkaren Circo samt en fabrik som köptes från Lucent. Dessa slogs ihop till Viasystems.

Det var i början av 1997, och bara någon månad senare hade man slukat engelska Forward och ISL. Därmed var notan uppe i motsvarande 5,6 miljarder kronor. Genom att köpa Ericssons Norrköpingsfabrik, som med 325 anställda är en pytte i sammanhanget, lyckades man få ett åtråvärt leveransavtal med Ericsson.

Mills & Partners affärsidé är att köpa och slå ihop företag för att nå samordningsvinster. I mönsterkortsbranschen såg de att storkunderna skulle behöva en världstäckande leverantör och bestämde sig för att bli först med detta.

Tidigare har de bland annat köpt hockeylag, chokladfabrik och radiostationer. I elektronikbranschen äger de sedan fem år världens fjärde kontaktdonstillverkare, Berg, som i sin tur har svalt Ericssons kontaktdonsfabrik i Katrineholm.

AK

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)